دسترسی به منوها

جهان خلقت بر اساس حوزه‌های مغناطیسی ایجاد شده است

عضویت در خبرنامه

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

رابطه مصرف گوشت فرآوری شده با سرطان لوزالمعده

شرح ضرر های گوشت فرآوری شده مانند سوسیس ، کالباس و..  ، رابطه مصرف گوشت فرآوری شده با سرطان لوزالمعده در چیست ؟ در این مطلب در مورد گوشت فرآوری شده پرداخته ایم ، آیا باعث سرطان لوزالمعده می شود یا خیر .

ابتدا بهتر است بدانیم که گوشت های فرآوری شده چه چیز هستند. گوشت فرآوری شده گوشتی است که توسط عواملی چون نمک، دود،  خشک کردن و یا به صورت کنسرو درآوردن هم طعم و مزه ای جدید پیدا می کند و هم مراقبت و نگهداری از آن اسان می شود.

رابطه مصرف گوشت فرآوری شده با سرطان لوزالمعده

غذاهایی که به عنوان گوشت های فراوری شده استفاده می شود در این گروه ها تقسیم بندی می شود:

  • سوسیس های سرخ شده، هات داگ و کالباس
  • بیکن و ژامبون
  • گوشت شور و نمک سود و عمل آوری شده، گوشت گاو نمک زده
  • گوشت دودی
  • گوشت خشک شده ، گوشت گاو خشک شده در آفتاب
  • گوشت های موجود در کنسروهای مواد غذایی

این گونه فرآورده‌ها درست است که لذیذ بوده و همچنین قابلیت نگهداری طولانی دارند، اما به دلیل نوع تهیه و افزودن موادی جهت ماندگاری بیشتر، تبدیل به خوردنی های زیانبار شده است. محققان سوئدی طبق بررسی هایی که به عمل آورده‌اند به این نتیجه رسیده اند که مصرف گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس سبب بروز سرطان لوزالمعده می شود.

این محققان می گویند که مصرف پنجاه گرم گوشت فرآوری شده اضافه تر در روز (معادل یک سوسیس) می تواند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را ۱۹ درصد افزایش دهد.

سوسیس های سرخ شده

با این حال سرطان لوزالمعده نسبت به برخی دیگر از سرطانها بسیار نادرتر است.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان می گوید که رابطه مستقیم میان مصرف گوشت فرآوری شده با سرطان لوزالمعده می تواند در افراد “چاق مفرط” پدیدار شود.

گوشت فرآوری شده، از جمله سوسیس و کالباس، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

پیشتر رابطه مصرف کوشت قرمز و گوشت فراوری شده با سرطان روده بزرگ مورد توجه محققان قرار گرفته بود و در نتیجه آن دولت بریتانیا رسما توصیه کرده است که مصرف روزانه گوشت قرمز یا گوشت فرآوری شده به حد اکثر ۷۰ گرم در روز محدود شود.

توصیه صندوق جهانی تحقیقات سرطان این است که مردم از مصرف گوشتهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس کلا خودداری کنند.

دکتر ریچل تامپسون، معاون علمی صندوق جهانی تحقیقات سرطان، می گوید که این صندوق همچنین توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز پخته شده نیز از ۵۰۰ گرم (نیم کیلو) در هفته تجاوز نکند.

سوزانا لارسون، استاد و محقق موسسه کارولینسکا سوئد، می گوید که رابطه مصرف گوشت و سرطانهای روده بزرگ از قبل مشخص بوده است، آنچه که دانشمندان کمتر نسبت به آن آگاهی دارند چگونگی رابطه مصرف گوشتهای فرآوری شده با دیگر سرطانها است.

نتیجه تحقیقات انجام شده در موسسه کارولینسکا سوئد، در مجله علمی موسوم به نشریه بریتانیایی سرطان (British Journal of Cancer) منتشر شده و حاوی نتایج یازده مطالعه عملی و ۶۶۴۳ بیمار مبتلا به سرطان لوزالمعده بوده است.

دیگر مضرات فراورده های فراوری شده گوشتی

متاسفانه مصرف گوشت های فراوری شده و غذاهای فست فودی سلامت افراد را به خطر می اندازد زیرا این فراورده ها  مقادیر زیادی نمک و نیتریت دارند که خود عامل بسیاری از بیماری های تنفسی و همچنین بیماری ها  قلبی و عروقی می گردد در ادامه مطلب به بررسی مضرات  و خطر های گوشت های فرآوری شده خواهیم پرداخت.

سوسیس های سرخ شده

طبق تحقیقات انجام شده بر روی هزار فرانسوی مشخص گردید که مصرف بیشتر از چهار وعده از این محصولات در هفته بسیار خطرناک است. محققان عقیده دارند که به دلیل وجود نیتریت در گوشت های فرآوری شده، این ماده می‌تواند تاثیرات منفی بر مجاری تنفس گذاشته که می تواند زنگ خطری برای مصرف کنندگان ثابت این گونه محصولات باشد.

 کارشناسان اعتقاد دارند که مصرف گوشت های فرآوری شده با احتمال ابتلا به سرطان ارتباطی تنگاتنگ دارد. به طور کل تغذیه تاثیر بسیار زیادی در سلامتی افراد و ابتلای آنها به بیماری سرطان دارد.  اگر به فکر سلامتی خود هستید نباید روزانه بیش از ۷۰ گرم از گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده آن استفاده نمایید.

 در مطالعه نام برده شده بررسی وضعیت سلامت و نوع خوراک هزار نفر دیگر برای دوره سه ساله مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت. بعد از گذشت این مدت نیمی از افراد مصرف کننده این‌گونه محصولات به آسم مبتلا شده بودند در حالی که  هیچگونه سابقه قبلی از این بیماری در آنها وجود نداشت.

 آزمایشات نشان میداد که مصرف بیشتر گوشت فرآوری شده در افرادی که مبتلا به آسم هستند می تواند علائم و مشکلات آن را تشدید کند.

مصرف محصولات فرآوری شده گوشتی و ابتلا به سرطان روده بزرگ

براساس نتایج به دست آمده توسط یک مطالعه‌ی دوره ای، مصرف میزان معمول ۵۰ گرم گوشت فرآوری‌شده در روز، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. دکتر بروکتون می‌گوید : گوشت قرمز فرآوری‌نشده در مقایسه با گوشت‌های فرآوری‌شده، فقط در مقادیر بیش از ۱۰۰ گرم در روز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و البته مطالعات تاییدکننده‌ این ارتباط زیاد نیستند. طبق این بررسی های علمی توصیه شده است که مردم مصرف گوشت قرمزرا محدود نمایند ولی بهتر آن است که به‌ طورکلی از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده اجتناب شود.

مصرف غذاهای ارگانیک خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. 

گوشت گیاهی: فناوری جدید جایگزین برای گوشت دامی شواهدی نیز وجود دارد که نشان‌دهنده‌ی وجود ارتباط بین گوشت‌های فرآوری‌شده و سرطان معده است. طبق پژوهشی که اخیرا انجام شده، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را در میان زنانی که بیشتر از گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، بیشتر از دیگر افراد با شرایط مشابه بوده است.

گوشت‌های فرآوری‌شده اشاره به هر نوع گوشتی مانند گوشت مرغ، گوسفند، بز، گاو و بقیه موارد دارد که به‌ منظور حفاظت یا بهبود طعم، فرایندهایی اضافی مانند اضافه کردن نمک، دودی کردن، عمل‌آوری، تخمیر یا دیگر فرایند ها روی آن‌ها انجام شده باشد. این گروه از مواد غذایی شامل هات‌داگ‌ها،ژامبون، بیکن، سوسیس، کالباس و غیره هستند. بسیاری از این گوشت‌ها سرشار از نمک وچربی‌های اشباع هستند؛ البته گزینه‌های کم‌چرب و کم‌نمک نیز در بازار وجود دارند اما سالم ترین و با کیفیت ترین آنها هم نمی تواند بی خطر باشد و غذایی نیست که بشود روی آن برای سالم بودن حساب باز کرد.

بنابر گفته‌ موسسه‌ گوشت آمریکا، گوشت‌های فرآوری‌شده اغلب با افزودن نیتریت‌ سدیم برای ایجاد رنگ صورتی رنگ ، طعم متمایز و یا به‌ وسیله‌ نیتریت‌ سدیم و اسید لاکتیک که به گوشت زده می شود سبب می گردد این محصولات طعم تند نیز پیدا کنند.

 در روش‌های سنتی قدیمی، نیترات‌ها به شکل نیترات پتاسیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نیترات‌ها یا نیتریت‌ها مانع از رشد متابولیسم ها می‌شوند و دانشمندان معتقد هستند که آن‌ها در ایجاد ترکیبات سرطان‌زا در بدن نیز نقش دارند (سبزیجات نیز حاوی نیترات‌ها و نیتریت‌ها هستند اما مصرف آن‌ها با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه نیست).

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *