دسترسی به منوها

جهان خلقت بر اساس حوزه‌های مغناطیسی ایجاد شده است

عضویت در خبرنامه

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

خواص نقره کلوئیدی چیست

در این مطلب درباره نقره کلوئیدی و اثرات ضدمیکروبی آن میخونیم و ویژگی های نقره کلوئیدی را تحقیق می کنیم . نقره کلوئیدی مایعی است که از ذرات معلق نقره تشکیل شده است ،کلوئید مایعی است که به طور مساوی ذرات خاصی را در آن توزیع می کند.

نویسنده و محقق دکتر حمید رضا طاهری یگانه

مقدمه

نانوذرات، ذرات جامد کلوئیدی با ابعاد 1 تا 100 نانومتر هستند. در این میان ، نانو ذرات نقره به دلیل خواص ضد باکتریایی خود کاربرد و موارد استفاده بسیاری پیدا کرده اند. این ذرات بسته به نوع کاربرد، خواص فیزیکی و سیستم زنده درگیر، در اندازه و شکل‌های مختلفی به کار برده می شوند. البته در مورد استفاده از آن‌ها بایستی در محدوده ای باشد که ضمن تخریب میکروارگانیسم‌ها و عوامل مهاجم و مزاحم بدن بر سلول‌های انسانی اثری تخریبی نداشته باشند. نانوذرات نقره علاوه بر خواص ضد باکتریایی، ویژگی‌هایی از قبیل اثرات ضد قارچی و ضدالتهابی، سازگاری با محیط زیست، غیر محرک و غیر حساسیت زا بودن، عدم ایجاد مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها، مقاومت در برابر حرارت و پایداری زیاد را نیز دارند .

خواص نقره کلوئیدی چیست

خواص ضد باکتریایی ذرات باعث شده است که در پوشش های زخم ، پانسمان‌های بکار رفته در زخم ها و کلیه وسایلی که در فرایند ترمیم زخم و جراحت نقش دارند، کاربرد گسترده ای پیدا کند. استفاده از این ذرات در بیوسنسورها به منظور تشخیص و ارتقا سلامت بیماری‌هایی نظیر سرطان نیز بسیار مهم بوده و مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه به کارگیری نقره در کاترها و پروتزهای عروقی ضمن کاهش کلون زایی، مقاومت باکتریایی را افزایش خواهد داد. روش سنتز نانوذرات نقره از نکات حائز اهمیت در به کارگیری این مواد است، زیرا نانوذرات نقره علاوه بر روش های فیزیکی – شیمیایی به صورت بیولوژیکی از طریق قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز سنتز می‌شوند. نانوذرات نقره همچون سایر بیو مواد قادر به ایجاد اثرات سمی بر سایر موجودات است. سمیت ایجاد شده به‌وسیله‌ی این ذرات به ویژگی و مسیر ورودشان وابسته است. سمیت القا شده به‌وسیله‌ی نانوذرات نقره به علت استرس اکسیداتیو بوده است که با تجمع در سیتوپلاسم و هسته سلول منجر به تولید رادیکال آزاد می گردد . نانو ذرات نقره در ابتدا به صورت ذراتی جدا از هم هستند که به علت سطح تماس بالای خود ،  بیشترین میزان سمیت را دارند اما با گذشت زمان و پیوستن به یکدیگر از میزان حالت سمی آنها  کم می‌شود. البته لازم به ذکر است که این سمیت دوگانه بوده و ضمن اثرگذاری بر باکتری‌ها، در غلظت‌های زیر 3ppm 25-20 بر سلول‌های انسانی بی‌اثر و حتی زیست سازگار است که این امر زمینه را برای نابودی عوامل بیماری زا و عدم لطمه به بدن فراهم می کند. بیش از ۸۰ % موارد سردرد ها به دلیل دخالت ها و تهاجم های ویروس هاست .

ویروس

در این زمان است که نقره یک روش ارتقا سلامت بسیار فوق العاده برای از بین بردن تهاجمات ویروس ها است به خصوص افرادی که به سرما خوردگی مبتلا گردیده اند ، به حساب می آید. حتی جهت ارتقا سلامت افراد کم سن و کودکان نیز می تواند گزینه ای عالی باشد . برای استفاده نقره کلوئیدی جهت ارتقا سلامت عفونت ها می بایست یک قطره آب تمیز را با محلول نقره کلوئیدی مخلوط کرده و روزانه ۳ تا ۵ قطره محلول را در هر دو حفره بینی ریخته و ۵ تا ۱۰ ثانیه صبر کنید و سپس آن را تخلیه کنید. این عمل تا ۳ مرتبه در طی روز باید انجام شود تا علائم سرما خوردگی به کاملا بر طرف گردد .

ویژگی­های نقره کلوئیدی

در این بخش ابتدا به تفاوت میان محلول، کلوئید و سوسپانسیون می­پردازیم.

جدول 1. تفاوت میان سوسپانسون، محلول و کلوئید

نوع مخلوط حداقل اجزای تشکیل دهنده اجزای سازنده اندازه ذره (نانومتر) نمونه
محلول حلال و حل شونده مولکول­های یا اتم‌های جدا از یکدیگر 100-1 آب نمک (آب: حلال، نمک: حل شونده)
کلوئید جزء پخش کننده و جزء پخش شونده مولکول­های بزرگ یا توده­های مولکولی 1000-100 شیر (جزء پخش کننده: آب، جزء پخش شونده: قطرات ریز چربی)
سوسپانسیون جزء پخش کننده و جزء پخش شونده توده­های مولکولی بزرگ یا ذره­های بسیار کوچک بزرگتر از 1000 شربت معده (جزء پخش کننده: آب، جزء پخش شونده: ذره­های ریز ماده ضد اسید)

جدول 2. گونه­ های کلوئید

حالت فیزیکی محیط پخش کننده ماده پخش شونده نوع نمونه
گاز مایع آئروسل اسپری­ها، مه، ابر
گاز جامد آئروسل هوا، غبار، دود
مایع گاز کف (فوم) کف صابون
مایع مایع امولسیون سس مایونز، شیر، شامپو، کرم­های بهداشتی
مایع جامد سل چسب مایع، پلاسمای خون، ژله، رنگ ساختمانی، نشاسته در آب، چسب چوب
جامد گاز کف جامد سنگ پا
جامد مایع ژل با امولسیون جامد پنیر، ماست، کره
جامد جامد سل جامد یاقوت، سیمان، برخی آلیاژها، رنگ پر پرندگان

نقره کلوئیدی محلول آبی متشکل از یون نقره (+Ag) است که به صورت معلق، به کمک بار الکتریکی که هریک از ذرات نقره دارا می­ باشد در جریان است. نقره کلوئیدی به عنوان یک عامل قوی ضد عفونی کننده عمل می­ کند. به عنوان مثال اگر یک آنتی بیوتیک معمولی ۱۵ باکتری را از بین می­ برد، نقره کلوئیدی به صورت تاثیرگذارتری ۶۵۰ نوع عامل بیماری را نابود می­ کند. حضور یون نقره کلوئیدی منجر به احیای بافت­ های آسیب دیده، تخریب سلول­ های قدیمی و یا سرطانی و نیز نرمال­سازی موجود زنده به هنگام شرایط پاتولوژیکی می­ گردد. برای شناخت بهتر نقره کلوئیدی بهتر آن است که برخی از موارد در علم فیزیک را بررسی نماییم.

اساسا کلوئید یک مخلوط است که از ماده ای با پایه غیر جامد مانند ژل یا فوم به دست می آید و برخی متعلقات نامحلول در آن به صورت معلق حالتی شناور دارند. به عنوان مثال سیگار کلوئیدی می تواند خاکستری معلق در هوا ایجاد کند. نقره کلوئیدی در این مورد به ذرات میکروسکوپی نقره که به صورت ژل معلق در آب می باشد، اطلاق می شود. ذرات کوچک تر و یا غلظت های متفاوتی را از این نقره می توان به وجود آورد. در حالت اول ، ازخواص نقره می توان به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده استفاده نمود که بیشتر باکتری ها، ویروس ها حتی قارچ های خطرناک را هم می تواند از بین ببرد. اما اگر می خواهید بدانید نقره چگونه این مبارزات را انجام می دهد باید به این نکته دقت کنید که ذرات نقره توانایی این را دارند ، غشاهای میکروبی را تخریب کنند و اکسیداسیون فعال در درون آن ها به وجود آورند .

ذرات نقره می توانند خود را به سطح سلول های میکروبی برسانند و سبب ایحجاد اختلال در بار الکتریکی آنها شوند و به این صورت میکروب ها به عنوان یک عامل خارجی که وارد بدن انسان شده است آسیب می بیند و از بین می رود . پس از وارد شدن باکتری ها یا ویروس ها، ذرات نقره می توانند به طور مستقیم مواد ژنتیکی و آنزیم های حیاتی آنها را تحت تاثیر خود قرار دهند. نقره کلوئیدی از طریق اکسیداسیون کاتالیزوری، دیواره سلول های پاتوژن که به عبارتی همان میکروب های مضر و بیماری زا می باشند را نابود می کند . نقره کلوئیدی پس از آن که وارد سلول ها می شود و با DNA پاتوژن ها برخورد می کند، مانع تکثیر این سلول ها شده و از تکرار و گسترش عفونت جلوگیری به عمل می آورد. طبق گفته رابرت یانگ، نویسنده و محقق در این زمینه مشکلات چشم و یا گوش از جمله آب مروارید، گلوکوم، قرمزی و تاری دید، ضعف در بینایی، عفونت گوش، گوش درد و سختی شنوایی به کمک این ماده می تواند ارتقا سلامت گردد . استفاده از این قطره به صورت ۳ مرتبه در روز می تواند به بر طرف شدن این مشکلات کمک کند.

ویروس

شکل 1. تصویر میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM) از نقره کلوئیدی

مکانیزم عمل تخریب سلول­ های پاتوژن

ذرات یون کلوئیدی نقره به دلیل اندازه فوق العاده کوچک خود امکان نفوذ بسیار زیادی به درون غشای سلولی پاتوژن­ ها را دارند. از این رو قدرت نفوذ آنها به درون ویروس، باکتری و قارچ ­ها به طور قابل ملاحظه ای تاثیر تخریبی آنها را افزایش می­ دهد و می تواند گامی بزرگ در مصارف پزشکی و از بین بردن ضایعات بیمار گونه داشته باشد.

استفاده از نقره به شکل ذرات یون این امکان را می­ دهد که تا ۱۰۰ برابر سطح تماس نقره افزایش پیدا کند. مطالعات نشان داده اند که اندازه و شکل ذرات نقره بر روی خاصیت آنتی باکتریال آنها تاثیر می­ گذارد.

نقره کلوئیدی

تحقیقات در این زمینه، علم پزشکی را در مورد توانایی­های خارق العاده نقره (به حالت یون نقره یا سایر اندازه‌های نانویی) برای از بین بردن عفونت­ها، هوشیار نموده است، ضمن اینکه در روسیه از دیرباز تحقیقات بسیار گسترده ای در این زمینه انجام گرفته است و همواره در ارتقا سلامت بیماری­ها از این محلول استفاده می­شده است. در واقع کمتر پزشکی در روسیه می­توان یافت که از توانایی­های کلوئید نقره بی اطلاع باشد. تاثیر یون نقره مانند آنتی بیوتیک فقط منحصر به عفونت نمی­باشد، بلکه باعث پایداری ساختار سلول نیز می­شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که حضور نقره کلوئیدی در کنار ویروس­ ها، قارچ­ها و باکتری­ها و یا هر پاتوژن تک سلولی دیگر، منجر به غیر فعال کردن آنزیم سوخت اکسیژن در آنها شده ، به نحوی  که بعد از چند دقیقه، پاتوژن “از بین رفته”و می­ میرد. در ادامه به کمک سیستم ایمنی، غدد لنفاوی و سیستم­ های برون ریز (روده، پوست،کلیه، ریه و کبد) از ارگانیسم خارج می­ شود.

عفونت

در رابطه با تاثیر نقره، تئوری­ های مختلفی بیان شده است. یکی از مهمترین این تئوری­ها، تئوری جذب یون مخالف می­ باشد که بیان می­ کند سلول می­ تواند در نتیجه برهمکنش الکترواستاتیک میان بار منفی سطح سلول‌های باکتریایی و بار مثبت یون نقره حیات خود را از دست بدهد.

در میان محققان، تئوری مهم دیگری نیز وجود دارد که بیانگر تغییرات فرایند­های فیزیکی- شیمیایی با حضور کلوئید نقره است. بدین ترتیب که اکسیداسیون پروتوپلاسم باکتری و تخریب آن، توسط فرایند­های اکسیداسیون اکسیژن محلول در آب که در این چرخه یون نقره به عنوان کاتالیزور عمل می­کند، انجام می­گیرد.

در طی تحقیقات دانشمندان جهت یافتن علت تاثیر نقره روی پاتوژن­ ها ، دو دانشمند به نام­های Voroz و Tofern در سال­های ۱۹۵۷ دریافتند که تاثیر آلیگودینامیک ضدمیکروبی نقره، باعث تخریب آنزیم ­هایی می­ شود که حاوی گروه­های کربوکسیلیک اسید (COOH) و گروه تیول (SH) هستند که عملا این گروه آنزیم­ها در سلول­های طبیعی انسان مشاهده نمی­شوند. با این حال این دو دانشمند نمی­توانستد دلیل تخریب این گروه آنزیم­ها را توضیح دهند، تا اینکه بعد از مدتی Tonl و Vilson، بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند، دریافتند که تخریب در این آنزیم­ها به دلیل نقص تعادل اسمزی در آنها می­باشد، این کشف مهم به سؤالات بی­پاسخ در رابطه با تاثیر محلول کلوئید نقره، پاسخ قانع کننده ای داد. با این وجود بازهم تاثیر محلول نقره در اینجا خاتمه پیدا نکرد. تحقیقات در سال­های بعد نشان داد که در سلول­های پاتوژن، نقره می­تواند در رشته DNA، کمپلکس­هایی ایجاد کند، که در آن اسید نوکلئید با فلزات سنگین پیوند ایجاد می­نماید که عملا باعث نابودی ثبات  DNAمی­گردند، یعنی باکتری حیات خود را از دست می­دهد چرا که توانایی همانندسازی خود را از دست داده است.

DNA

همین تئوری برای از بین بردن ویروس ­های بیماری­زا در بدن گزارش گردیده است. در این تحقیقات مشخص گردیده است که نقره مستقیما با DNAسلول واکنش نشان نمی­دهد، بلکه به صورت غیر مستقیم باعث افزایش رادیکال­های آزاد درون سلولی می­شود که به نوبه خود باعث پایین آمدن شدید میزان پیوندهای فعال اکسیژنی داخل سلول می­گردد. این محققان در طی مدتی که تاثیر نقره را روی بیماران، نظاره می­ کردند با یک پدیده مواجه می ­شدند و آن اینکه، غشای باکتری ­ها ناشی از تاثیر یون نقره دچار تخریب می­شده است و این پدیده به راحتی زیر میکروسکوپ مشاهده شده است. با این حال برای این پدیده نیز هیچ گونه پاسخی نمی­توانستند بیابند، تا اینکه بعدها مشخص گردید که غشای باکتری جهت حمل و نقل ازیون­های کلسیم و سدیم استفاده می­نماید. در این چرخه، یون نقره نقش تخریب گرانه­ای را ایفا می­نماید، و درنتیجه غشای باکتری متلاشی می­شود.

در مجموع می­توان علل خاصیت آنتی باکتریال نقره کلوئیدی را می­ توان به این صورت بیان کرد که یون نقره به علت قابلیت جذب بالا خود، بلافاصله وارد غشای سلول پاتوژن می­شود؛ اگر غشای سلولی پاتوژن مقاومت از خود نشان دهد و پاره نشود، در هر صورت یون نقره می­تواند بخاطر کوچکی بیش از حد، خود را به درون سلول رسانده و با آنزیم­هایی که حاوی گروه­های کربوکسیلیک اسید (COOH) و گروه تیول (SH) هستند برهمکنش نماید که نتیجه این برهمکنش نقض تعادل اسمزی خواهد بود که در نهایت فرایندهای اکسیداسیون و فسفوریلاسیون اکسیداتیو در زنجیره تنفسی کاملا مختل خواهد نمود. در نتیجه این فرایند­ها سلول از بین می­رود. ضمن اینکه یون نقره به طور غیر مستقیم نیز می­تواند باعث تشکیل کمپلکس­های اسید نوکلئیک با فلزات سنگین گردد که این خود سبب تخریب DNAدر درون سلول و یا ویروس به طور جداگانه می­گردد.

شکل 2. یون نقره بر اساس مهار آنزیم، DNA و نیز تخریب غشای سلولی با پاتوژن­ها مقابله می­کند

تاثیر نقره کلوئیدی ۱۷۵۰ مرتبه قوی­تر از اثر اسید کربولیک در غلظت مشابه، و تاثیر پاکسازی و تصفیه آن، ۵/۳ برابر قوی­ تر از کلرید جیوه است. کلوئید نقره ازکلر، هیپوکلرید سدیم و دیگر اکسید کننده­های قوی در غلظت مشابه فعال­تر می­باشد. ثابت شده است که اثر آنتی­باکتریال استفاده از نقره کلوئیدی ۹۰ برابر بیشتر از تاثیر پنی سیلین می­باشد.

اسید کربولیک

مزایای مهم نقره کلوئیدی نسبت به آنتی بیوتیک ­ها

1- نقره کلوئیدی یک محصول طبیعی می­ باشد.

2- نقره کلوئیدی کاملا غیر سمی است.

3- نقره کلوئیدی اساسا درآب مقطر وجود دارد که این امکان را می­دهد تا از آن به صورت مؤثرتر و بدون درد برای غشای مخاطی و زخم­های باز استفاده نماییم. به کمک قطره چکان می­توان نقره کلوئیدی را در چشم، گوش، بینی و واژن ریخت. همچنین می­توان آنرا روی زخم مالیده یا زخم را با آن پانسمان کرد.

4- نقره کلوئیدی دارای طیف گسترده ای آنتی باکتریالی می­باشد، برای مثال آنتی بیوتیک به صورت بیشینه روی ۱۵ نوع باکتری تاثیر می­گذارد، این در حالی است که نقره کلوئیدی به صورت فعال علیه ۶0۰-۶5۰ نوع ویروس، باکتری و قارچ عمل می­کند.

5- نقره کلوئیدی دارای واکنش آلرژیکی نمی­باشد.

6- نقره کلوئیدی حتی در زمان بارداری و همچنین نوزادان در بدو تولد، بدون هیچگونه محدودیتی قابل استفاده است.

7- مصرف و نحوه عملکرد نقره کلوئیدی به قدری ساده و بی خطر است که نیازمند تشخیص دقیق پزشکی نیز نمی­باشد.

8- برای ارتقا سلامت عفونت­ها، هیچ باکتری و ویروسی، در برابر نقره کلوئیدی در شکل پایدار تشکیل نمی­شوند، ولی نسبت به آنتی بیوتیک هر ۵ روز شکل پایداری از پاتوژن تشکیل می­شود. ارگانیسم­های تک سلولی نمی­توانند در برابر وجود نقره کلوئیدی به صورت مقاوم تغییر شکل دهند، در نتیجه، نه سازگاری و نه مقاومت نسبت به نقره از خود نشان نمی­دهند. نقره کلوئیدی را می­توان حتی سال­های متمادی مصرف نمود، بدون اینکه هیچگونه عوارض منفی و تاثیر مخرب روی ارگانیسم داشته باشد. در یک مورد نادر در تحقیقات مشاهده شده است که افرادی که ۸ سال متمادی روزی ۲ قاشق غذاخوری محلول نقره مصرف می­کرده اند، تنها عارضه ایجاد شده تغییر رنگ پوست این افراد (خاکستری) به دلیل رسوب بیش از حد نقره بوده است.

محلول نقره

9- نقره کلوئیدی بر خلاف آنتی بیوتیک­ های مصنوعی که منجر به مرگ آنزیم­ های مفید نیز می­گ ردند، به آنها صدمه ای نمی­زنند.

10- نقره در ارگانیسم، پیوندی سمی تشکیل نمی­دهد و فقط با آنزیم­های تبادل اکسیژن میکروب­ها واکنش نشان می­دهد.

بدبن ترتیب، نقره کلوئیدی یک ماده طبیعی بی خطر در برابر بیماری­های گوناگون است که هیچ­گونه تاثیر مخرب و عوارض منفی در انسان، گیاهان و کلیه موجودات زنده چند سلولی ایجاد نمی­کند، ضمن اینکه دارای تاثیر ارتقا سلامت پیشگیری کننده نیز می­باشد.

 تاثیر یون نقره روی سلول­ های پاتوژن از دیدگاه محققان در نقاط مختلف جهان

بررسی تاثیر یون نقره کلوئیدی برای اولین بار از نیمه دوم قرن ۱۹ سال­های۷۰ میلادی توسط یک پزشک آلمانی (متخصص زنان)، به نام Karl Krede آغاز گردید. این کشف در آلمان، امکان انحلال التهابات چرکی گونوره (سوزاک) چشم را در نوزادان فراهم کرد. از آن لحظه عصر جدیدی در دانش، جهت پیش­گیری از عفونت‌های باکتریایی خطرناک گشوده شد.

در روسیه نیز نقره کلوئیدی نزد پزشکان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و کاربرد وسیع و تاثیرگذار آن، روی مجروحین جنگی در زمان جنگ ژاپن و روسیه در سال ۱۹۰۴ به اثبات رسیده است.

همچنین نقره کلوئیدی در آمریکا در سال ۱۹۲۰ در کمیسیون تغذیه و ترکیبات دارویی به تصویب رسیده است.

بنیانگذار تحقیقات علمی تاثیر نقره روی سلول­ های میکروبی، گیاه شناس آلمانی به نام  Karl Negeliاست که در سال­های ۸۰ میلادی در قرن ۱۹ ثابت کرد که این تاثیر متقابل از خود فلز نیست، بلکه از برهمکنش یون آن با سلول­های میکروارگانیسم­ها حاصل می­گردد، که منجر به مرگ سلول­های میکروبی می­گردد. این گیاه شناس، چنین پدیده ای را “”oligodinamia نامید. الیگو یک کلمه یونانی به معنی ریز، کوچک و دینامو به معنی تاثیر می­باشد. وی پیش بینی کرد که نقره، تاثیرات الیگودینامیکی را فقط به حالت محلول از خود نشان می­دهد. بعدها این پیش بینی در تحقیقات و آزمایشات دانشمندان دیگر اثبات گردید.

دانشمند یونانی به نام Vintsent با مقایسه فعالیت برخی فلزات ثابت کرد که نقره دارای قوی­ترین خاصیت باکتری­ زدایی می­باشد. وی نشان داد که مس و طلا دارای خاصیت باکتری­زدایی کم­تری نسبت به یون نقره می‌باشند .

S.S.Botkin و بعدها A.P.Vinogradov توضیح دادند که این واقعیت بستگی به خواص زیستی ریزعنصرها و محل قرار گرفتن آنها در جدول تناوبی دارد. بدین ترتیب، باکتری­های میله ای شکل (باسیل­ها) در پلیت نقره­ای بعد از ۳ روز، در مس بعد از ۶ روز و در طلا بعد از ۹ روز کاملا نابود می­گردند. استافیلوک در نقره بعد از ۲ روز، در مس بعد از ۳ روز، و در طلا بعد از ۹ روز، همچنین باکتری تیفوئید (حصبه) در نقره و مس بعد از ۱۸ ساعت، و در طلا بعد از ۷-۶ روز نابود می­گردند.

دانشمندی به نام A.L.Kulski، نقش بزرگی را در مطالعات و تحقیقات مرتبط با ویژگی­ های ضد میکروبی محلول نقره و کاربرد آن برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و مواد غذایی ایفا نمود. آزمایشات وی و بعد از آن، مطالعات و تحقیقات سایر دانشمندان نشان داد که دقیقا یون فلزات و الکترولیت­های مرتبط منجر به مرگ میکروارگانیسم می­گردند.

فلزات و الکترولیت­های

شواهدی وجود دارد که نشان می­دهد حساسیت پاتوژن­های مختلف و ارگانیسم­های غیرپاتوژن نسبت به نقره یکسان نیست. به عنوان مثال ثابت گردیده است که میکروفلور پاتوژن به مراتب نسبت به یون نقره حساسیت بیشتری در مقایسه با غیر پاتوژن­ها دارد.

ثابت شده است که یون نقره، دارای توانایی بالایی در غیر فعال کردن ویروس­های آنفولانزای B و A-1، انتروکولیت، آدنوویروس و همچنین مهار ویروس ایدز است و تاثیر زیادی در ارتقا سلامت بیماری ماربورگ، انترلیت ویروسی و طاعون در سگ­ها دارد. ضمن اینکه مزایای ارتقا سلامت با نقره کلوئیدی در مقایسه با ارتقا سلامت استاندارد دیگر به اثبات رسیده است.

نتایج آزمایشات L.V.Gigorevi، ثابت کرده است که برای انحلال کامل باکتریوفاژ N163 روده، ویروس کوکسالی سروتیپ­های A14، A7 و A5 لازم است که نقره را با غلظت بالاتری نسبت به اشرشیالکی، سالمونلا، شیگل و دیگر باکتری­های روده استفاده گردد.

تحقیقات و مطالعات اخیر در روسیه، در رابطه با یون نقره کلوئیدی نشان داد که یون نقره کلوئیدی دارای توانایی بالایی برای از بین بردن کلیه باکتری­ها، حتی ویروس­ های واریولا، برخی از گونه­ های آنفولانزا، انترو و آدنو ویروس­ها می­ب اشد. ضمن اینکه برتری و مزایای ارتقا سلامت با نقره کلوئیدی در مقایسه با دیگر روش­های ارتقا سلامت در تحقیقات بالینی به اثبات رسیده است. جالب توجه است که یون نقره می­تواند تاثیر تخریب کننده بر روی بعضی از قارچ­ها نیز داشته باشد که این موضوع بر اهمیت استفاده از یون نقره می­افزاید.

مطالعات اخیر یک دانشمند امریکایی (SeyensDijest) نشان داده است که نقره کلوئیدی می­ تواند کلیه میکروب­ ها و ویروس ­های مضر در غشای روده را نابود کند. همچنین محلول نقره کلوئیدی برای پانسمان زخم، اسپری برای ورم لوزه، به عنوان نوار زخم مرطوب جهت ارتقا سلامت سوختگی و خراش قابلیت استفاده دارد. در کلیه این موارد تاثیرات ارتقا سلامت مطلوب و خوبی حاصل گردیده است.

در دانشگاه پزشکی نیویورک در قسمت ارتوپدی، آزمایشاتی در جهت تاثیر یون نقره در بیماران بعد از عمل که دارای عوارض عفونی هستند، صورت گرفته است. گزارش این آزمایشات بدین شرح است “برای ۱۲ بیمار دارای عفونت از کل ۱۴ بیمار، ارتقا سلامت کاملا موفقیت آمیز بود و در کلیه ۱۴ بیمار منجر به کاهش چشم­گیر فلور باکتریایی در زخم گردید. در هیچ یک از موارد تاثیرات نامطلوب مشاهده نشد”

نقره کلوئیدی در مورد ۷۰ درصد سوختگی­ها در آمریکا مورد استفاده قرار می­گیرد. جالب است که شرکت­ های هواپیمایی نیز از آبی که دارای نقره می­باشد، به عنوان روش دفاعی مسافران در برابر عفونت، از جمله عفونت دیسانتری (اسهال خونی) استفاده می­نمایند. در بسیاری از کشورها یون­های نقره کلوئیدی برای ضدعفونی کردن آب استخر نیز بکار می­روند.

در سوئیس، به صورت گسترده ای از فیلتراسیون نقره برای آب خانگی و اداره جات استفاده می­شود. ایستگاه‌های فضایی بین المللی نیز از آب نقره استفاده می­نمایند.

 تاثیر نقره کلوئیدی بر روی ارگانیسم­ های انسان، حیوانات و گیاهان

در حال حاضر نقره، تنها به عنوان یک فلز بررسی نمی­ گردد، بلکه ریزعنصری است که بخش ضروری از بافت همه حیوانات و گیاهان است و قادر به انحلال میکروب­ ها می­ باشد. فعالیت زیستی ریزعنصرها مرتبط با سنتز برخی آنزیم­ها، ویتامین ­ها و هورمون­ ها است.

بر اساس مطالعات A.E.Vaynar، انسان به صورت روزانه به طور متوسط باید  mkg88 یون نقره دریافت کند. ثابت شده است که در حیوانات و انسان­ها، محتوای نقره  mkg20در هر ۱۰ گرم ماده خشک است. یون نقره در سوخت و ساز بدن مشارکت داشته و بسته به غلظت کاتیون­ها، می­تواند هم در تحریک و هم در مهار فعالیت آنزیم­های مختلف تاثیر بگذارد. تحت تاثیر نقره، شدت فسفوریلاسیون اکسیداتیو در میتوکندری سلول­های مغزی، دو برابر است.

به هنگام انکوباسیون بافت­ های مختلف در محلول فیزیولوژیکی حاوی  mkg001/0کاتیون نقره، جذب اکسیژن توسط بافت مغز به 24 درصد، میوکارد به ۲۰ درصد، کبد به 36 درصد و کلیه به 25 درصد افزایش می­یابد.

در آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه دولتی کیف، مطالعاتی در جهت بررسی تاثیر فیزیولوژیکی نقره انجام گرفته است. نتایج نشان داده است که دوز نقره ۵۰:۲۰۰ و mkg250، تاثیر سودمندی روی حیوانات آزمایشگاهی داشته است. موش­هایی که آب حاوی نقره مصرف کرده بودند، افزایش وزن از خود نشان داده بودند و سریع­تر از حیوانات گروه کنترل رشد کرده بودند. به کمک تجزیه و تحلیل طیفی از کبد حیوانات آزمایشگاهی، ۲۰ میکروگرم نقره در۱۰۰ گرم وزن خشک، مشاهده شده است که منطبق با میزان نرمال نقره نسبت به وزن موش در کبد بوده است.

این تحقیقات نشان داده است که دوز نقره mkg50-250، در صورت مصرف طولانی مدت، هیچگونه تاثیر مضری روی ارگانیسم نمی­گذارد.

علاوه برآن، مطالعات و تحقیقات دیگری در جهت بررسی تاثیر نقره، تجویز دوز آن و همچنین تجویز دوزهای بیش از حد مجاز روی ارگان­ ها و حیوانات انجام گرفته است. بنابر تحقیقات آسیب­ شناسی در حیوانات آزمایشگاهی که آب نقره به میزان  mkg50000-20000دریافت کرده بودند، نشان­گر این واقعیت بوده است که تزریق طولانی مدت یون نقره منجر به تجمع آن در بافت­ های ارگانیسم می­گردد. با این حال، رسوب نقره در بافت، با عوارضی نظیر تغییرات التهابی و مخرب ارگان­های داخلی همراه نیست.

A.A.Maslenko نشان داده است که مصرف طولانی مدت آب آشامیدنی حاوی  mkg50هیچگونه اختلالی در عملکرد سیستم گوارش ایجاد نمی­کند، همچنین در سرم خون، تغییر فعالیت آنزیم­های مشخصه ی کبد مشاهده نگردیده است. به علاوه هیچ گونه تغییر پاتولوژیکی در وضعیت دیگر ارگان­ها و سیستم­های انسانی ایجاد نشده است. به هنگام برررسی تاثیر ترکیبات نقره روی انسان، تاثیر محرک آن روی ارگان­های تشکیل دهنده خون به صورت ناپدید شدن شکل­های کوچک نوتروفیل، افزایش تعداد لنفوسیت­ها و مونوسیت­ها، اریتروسیت­ها، هموگلوبین و کاهش سرعت رسوب گلبول­های قرمز نمودار گشته است.

در سال­های اخیر در منابع اطلاعاتی، نقره به عنوان تنظیم کننده سیستم ایمنی قوی در مقایسه با هورمون­های استروئیدی، ذکر شده است.

ثابت شده است که بسته به دوز، نقره می­تواند هم در تحریک و هم در مهار فاگوسیت­ها تاثیرگذار باشد. تحت تاثیر نقره، تعداد ایمونوگلوبین­های نوع G، M و  Aافزایش یافته و درصد تعداد لنفوسیت­های T نیز افزایش نشان داده است.

بدین ترتیب در پرتو دانش نوین و عصر اطلاعات، نقره به عنوان یک ریزعنصر که برای عملکرد نرمال ارگان­ها و سیستم­های داخلی ضروری است، همچنین به عنوان یک ماده قوی که باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و به صورت فعالی روی باکتری­ها و ویروس­های بیماران عمل می­کند، شناخته شده است.

  موارد مصرف نقره کلوئیدی

1- به هنگام بیماری­های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی

2- استفاده از نقره کلوئیدی در ارتقا سلامت پنومونی حاد و مزمن، برونشیت (از طریق استنشاق) منجر به بهبودی حتی در موارد شدید در کوتاه ترین زمان ممکن می­گردد، زمانی که حتی چندین آنتی بیوتیک بیماری­ها را ارتقا سلامت نمی­کند.

3- برای ارتقا سلامت کلیه عفونت­های تنفسی

4- آنفولانزا که به کمک هیدرواروسل ارتقا سلامت شده و حفره بینی با نقره کلوئیدی پر می­ شود، ضمن اینکه مدت ارتقا سلامت تا ۲ روز کاهش می­یابد و از واکنش­های شدید بدن جلوگیری می­کند.

5- برای آدنو و عفونت­های رینو ویروسی

6- کلیه گونه­ های هرپس، به ویژه به هنگام التهاب ملتحمه هرپس مفید می­باشد.

7- ریزش تدریجی و قطره­ای نقره کلوئیدی در طول ۸-۷ روز دارای تاثیر مفیدی می­باشد.

8- التهاب حنجره، التهاب گلو، التهاب نای، برونشیت، التهاب ریه، امفیزم ریه، آسم برونشی

9- “شستشو و قرقر کردن نقره کلوئیدی در دهان برای ارتقا سلامت کرم خوردگی دندان و زخم­ های شدید و مزمن؛ ورم حاد مخاط دهان و لثه قارچی، فرم­های التهابی دیستروفیک و پارادونتوز” همگی نشان­گر تاثیر بالای استفاده از نقره کلوئیدی است.

دندان و زخم­ های

10- در گاستروانترولوژی به هنگام کلیه بیماری­ های دستگاه گوارش از جمله زخم معده، زخم اثنی عشر. مصرف نقره کلوئیدی 1-2 قاشق چای­خوری 3-4 دفعه در روز بهبودی زخم­های دوازده را تسریع می ­بخشد.

11- نقره کلوئیدی منجر به رفع دیس باکتریوز می­ گردد و هلیکوباکترپیلوری و کمپیلوباکترپیلوری (باکتری­هایی که منجر به ادامه پروسه زخم می­گردند) را ریشه کن می­کند.

12- به هنگام کلیه بیماری­ های کیسه صفرا و التهاب مجاری صفراوی، بیماری­های پانکراس از جمله پانکراتیت و اسپاسم. نتایج مصرف نقره کلوئیدی حاکی از تاثیر بالای آن به هنگام بیماری­های معده­ای – روده‌ای، التهاب کیسه صفرا، هپاتیت­های عفونی، و کلانژیت (التهاب مجاری صفراوی) بوده است.

13- برای بیماری­های کلیوی، پبلونفریت، نفریت، سیستیت (التهاب حاد مثانه).

14- برای بیماری­های زنان وآندرولوژی، پروستات، بیماری­ های زنان مثل اندومتریت، کیست تخمدان، واژینیت و فرم­های دیگر عفونت­ های ادراری.

15- برای بیماری­های جنسی – تناسلی: کلامیدیا، مایکوپلاسما، سیتومگالو ویروس. این عفونت­ ها هیچگونه مقاومتی در برابر نقره کلوئیدی نشان نداده­اند.

16- برای پاپیلوما ویروس که منجر به رشد زگیل و خال می­گردد.

آنتی بیوتیک

17- برای جراحات وسوختگی­ ها: نقره کلوئیدی یک آنتی بیوتیک قوی غیر سمی بدون عوارض درد است.

18- نقره کلوئیدی مانع از رشد فلور سوختگی که در سوختگی­ های شدید منجر به مرگ می­گردد، می­ شود. ارتقا سلامت سوختگی­ های حرارتی با پانسمان نقره کلوئیدی مرطوب، از لحاظ تاثیر بی مانند است. ویژگی مهم این روش، امنیت کامل آن می­ باشد که در ارتقا سلامت سوختگی­های خیلی شدید تاثیر بالایی دارد.

19- برای بیماری­های لنفاوی از جمله غدد لنفاوی و بیماری هوچکین (یک بیماری عفونی مقاربتی).

20- برای آرتریت حاد و تحت حاد در زمینه استئوآرتروز دیستروفیک. نقره یونوفورسیس، تاثیر مثبتی روی التهاب و سندروم درد می­گذارد.

21- نقره کلوئیدی به عنوان یک عامل خارجی در ارتقا سلامت بیماری­های پوستی،ویروسی، مخمر، استرپتو-استافیلوکوک (پاتوژن­های بالقوه­ای که باعث زخم و عفونت­های فرصت طلب شدید می­شوند) و عارضه تروفیکی استفاده می­گردد.

22- نقره کلوئیدی دارای تاثیر بالایی در پروسه­ های التهابی با طبیعت ناشناخته و همچنین در شرایطی که تجویز دقیق آنتی بیوتیک امکان پذیر نیست، می-باشد. همچنین به دلیل امکان استفاده از آن به صورت موضعی و خوراکی، دارای گسترده­ترین طیف استفاده می­باشد. می­توان نقره کلوئیدی را به صورت قطره یا اسپری در چشم، بینی، گوش،دهان،غشای مخاطی اندام تناسلی استفاده کرد.

سیستم لنفاوی

23- نقره کلوئیدی را می­توان به صورت داخلی، 1-2 قاشق زیر زبان ریخت و نگه داشت تا از طریق مکش جذب گردد. بدین ترتیب نقره کلوئیدی به هنگام ورود به سیستم لنفاوی، دارای تاثیر قابل ملاحظه و مفیدی روی لوزه­ ها و آدنوئید داشته و سریعا فرایند­های التهابی را به هنگام آنژین شدید رفع می­ نماید.

24- محلول نقره کلوئیدی را می­توان در آب برای شستشو، استنشاق و در حمام استفاده نمود.

25- نقره کلوئیدی را می­توان روی کلیه زخم ­ها از هر منشا قرار داد. همچنین می­توان آن­را به صورت مستقیم روی بریدگی­ها، خراش­ها و نیز زخم­های باز مالید. همچنین برای اگزما، ناراحتی­های پوستی، جوش و گزیدگی حشرات استفاده نمود. نقره کلوئیدی به هنگام سوختگی، بهبودی را تسریع کرده و زخم را کاهش داده و باعث از بین رفتن التهاب می­گردد. تحقیقات و مطالعات گوناگون نشان­گر این بوده است که محلول نقره کلوئیدی، موثرترین ماده به هنگام تماس مستقیم با سطوح چرکی و ملتهب در اثر عفونت­های باکتریایی است. نقره به هنگام کاربرد موضعی کاملا بدون درد است. همچنین برخلاف آنتی بیوتیک­ها، سلول­های بافت را تخریب نمی­کند.

26- نقره کلوئیدی مانند دئودورانت عمل کرده و بوی بد عرق را که توسط باکتری­های ناشی از تجزیه مواد ترشح شده توسط غدد عرق ایجاد می­گردد، ازبین می­ برد.

نیوا

27- برای تصفیه آب آشامیدنی، ۱ قاشق غذاخوری از نقره کلوئیدی به هر لیتر آب اضافه کرده و هم میزنیم، سپس به مدت ۶ دقیقه می­گذاریم تا بماند.

28- برای حیوانات (دوز متناسب با وزن) نقره کلوئیدی مصرف سودمندی داشته و می­توان آن­را به آب، برای آبیاری گیاهان اضافه نمود.

29- نقره کلوئیدی دارای فواید زیادی برای کودکان از همان روزهای آغازین تولد است. همچنین برای بیماری­های مزمن و به ویژه برای افراد ضعیف و همچنین زنان باردار توصیه می­شود.

30- نقره کلوئیدی به هنگام مصرف به صورت وریدی، سریعا از طریق سلول­ها پخش می­گردد. ظرف 3-4 روز، نقره در بافت­ها به تعداد کافی برای بروز خواص مفید تجمع می­یابد. سپس بعد از یک هفته از طریق کلیه، سیستم لنفاوی و روده­ ها از بدن پاکسازی می­ گردد.

در موارد کلی مصرف ۱ قاشق غذاخوری در طول ۴ روز تا دستیابی به سطح مورد نظر توصیه می­گردد و بعد از آن یک قاشق چای­خوری برای حفظ و تثبیت آن وضعیت توصیه می­شود. به هنگام بیماری­های جدی و مزمن، این مقدار باید 2-3 برابر دوز معمول گشته سپس مقدار مصرف را تا حد معمول می­بایست پایین آورد. مقدار ۱/۵mg/L ظرف ۳۰ دقیقه منجر به غیر فعال شدن کامل ویروس­های آنفولانزا B و A، میترا و … می­گردد. حتی در غلظت ۱/۰ میلی گرم بر لیتر، نقره کلوئیدی دارای تاثیر قوی کشنده بر روی قارچ­ها است. به هنگام بار میکروبی به تعداد ۱۰۰۰۰۰ قارچ در هر لیتر، مرگ قارچ­های کاندیدا آلبیکانس، ۳۰ دقیقه بعد از تماس با نقره کلوئیدی رخ می­دهد و به هنگام تعداد ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰، عمده مرگ و نابودی قارچ­ ها بعد از یک ساعت به وقوع می­ پیوندد.

2- منابع

1.         Elechiguerra JL, Burt JL, Morones JR, Camacho-Bragado A, Gao X, Lara HH, et al. Interaction of silver nanoparticles with HIV-1. Journal of nanobiotechnology. 2005;3(1):6.

2.         Petica A, Gavriliu S, Lungu M, Buruntea N, Panzaru C. Colloidal silver solutions with antimicrobial properties. Materials Science and Engineering: B. 2008;152(1-3):22-7.

3.         Feng QL, Wu J, Chen G, Cui F, Kim T, Kim J. A mechanistic study of the antibacterial effect of silver ions on Escherichia coli and Staphylococcus aureus. Journal of biomedical materials research. 2000;52(4):662-8.

سایر کتب مورد استفاده به زبان روسی بوده و حتی یکی از کتب، کتاب تدریس دانشگاهی است.

یک پاسخ

  1. سلام.ورق های نانو نقره هم تاثیر عجیبی برای بهبودی کرونا داره
    استاد مقاله ارزشمندی رو ارائه دادید.سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *