دسترسی به منوها

جهان خلقت بر اساس حوزه‌های مغناطیسی ایجاد شده است

عضویت در خبرنامه

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

ابن سینا یا ابوعلی سینا کیست؟

ابن سینا یا ابوعلی سینا کیست؟ در این مطلب در مود بوعلی سینا یا ابوعلی سینا مطالعه می کنیم و زندگینامه و آثار شیخ الرئیس و مقاله های ابن سینا را برسی می کنیم

معرفی ابوعلی سینا

در سرزمین ایران نوابغ و بزرگانی بودند که تاثیرات به سزایی در علوم و پیشرفت آن ایفا نمودند.کسانی که با نبوغ بالای خود هماتنند یک نابغه عمل کردند و اگر به اشارات و گوشه هایی که در زمینه های مختلف به آن اشاره کرده اند دقت شود می تواند با علوم روز عصر حاضر رقابت داشته باشد. ابوعلی سینا جزو نوابغ این سرزمین بود که یک فیلسوف و یک دانشمند تمام عیار بود و بررسی آثار و نظریات وی به طور دقیق و موشکافانه می تواند همگان را به حیرت وادارد.

شیخ الرئیس، حجة الحق، شرف الملك، امام الحكماء ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی مشهور به بوعلی سینا، ابن سینا یا پورسینا در سال 370 در افشه یا خُرمیثـَن متولد شد.

پدرش اهل بلخ بود و در دوره فرمانروایی نوح بن منصور، پادشاه سامانی، كارگزار روستای خرمیثن شد.
مادرش، ستاره، از مردم افشنه – روستایی نزدیك خرمثین  بود. پس از چند سال، خانواده عبدالله به بخارا رفت . ابوعلی در آنجا به آموختن زبان عربی و قرآن و ادبیات پرداخت.

ابن سینا یا ابوعلی سینا کیست

منطق و مقدمات ریاضی را، درخانه، نزد ابوعدالله ناتلی آموخت، اما در علوم طبیعی و پزشكی استادی نداشت و از راه خود آموزی این دانش ها را فرا گرفت. پس از اندك زمانی، در پزشكی چنان شهرت یافت كه پزشكان مشهور به شاگردی نزد او می آمدند .او پزشکی حاذق و خلاق بود و در زمینه ارتقا سلامت نیز روش های حیرت آور و خلاقانه ای داشت که غیر قابل پیش بینی بود.

وی در ده سالگی حافظ قرآن كریم شد و نزد ابوعبدلله ناتلی منطق و هندسه و نجوم آموخت . هفده ساله بود كه برای ارتقا سلامت بیماری نوح بن منصور دعوت شد و او را ارتقا سلامت كرد. به پاداش این خدمت اجازه یافت تا در كتابخانه سلطنتی به مطالعه بپردازد . بر اثر مطالعه كتاب های كم نظیری كه در این كتابخانه بود به آگاهی های تازه ای در زمینه پزشكی و فلسفه دست یافت.

ابن سینا در بیست و دو سالگی پدرش را از دست داد. در این هنگام، بر اثر ضعف دولت سامانی ، بخارا دچار آشفتگی شده بود. ابن سینا از بخارا به خوارزم رفت. خوارزم در آن زمان مركز دانشمندان و پژوهشگران بود و امیران آن سرزمین كه از خاندان مأمونیان بودند، دانشمندان را گرامی می داشتند.

ابن سینا

ابن سینا نیز از بزرگداشت و توجه آنها برخوردار شد و مدتی به آسایش خاطر در آنجا به كار و پژوهش پرداخت. اما خوارزم، پس از چندی ، به تصرف محمود غزنوی در آمد و دانشمندان از آنجا پراكنده شدند.

بعضی از آنها به دعوت محمود به غزنه، پایتخت غزنویان، رفتند. ابن سینا كه با خشونت محمود در سیاست و مذهب مخالف بود، دعوت او را نپذیرفت و از بیم جان از خوارزم گریخت. پس از اقامت كوتاهی در چند شهر، به جرجان رفت. نوشتن كتاب ” قانون ” را دراین شهر آغاز كرد. یك سال بعد، از آنجا به ری و قزوین و سپس نزد شمس الدوله دیلمی، فرمانروای همدان، رفت.

بیماری قولنج شمس الدوله را ارتقا سلامت كرد و وزارت او را پذیرفت. ابن سینا در همین دوره، كه سرگرم كارهای سیاسی و اداری بود، به نوشتن كتاب ” شفا ” پرداخت.

پس از مرگ شمس الدوله، جانشین او ، ابن سینا را چهار ماه زندانی كرد. ابن سینا در زندان رساله ای عرفانی، به نام ” حَی بن ێقظان ” ، و كتابی در پزشكی، به نام ” قولنج ” ، و چند رساله دیگر نوشت. پس از رهایی از زندان، چندی گوشه گیر و نیمه پنهان در خانه دوستانش زندگی كرد.

سپس، پنهانی همراه شاگردش، ابوعبید جوزجانی، و برادر خود به اصفهان رفت. دراصفهان با استقبال علاءالدوله كاكویه، فرمانروای اصفهان، رو به رو شد و چهارده سال دراین شهر در آرامش زندگی كرد. دراین سال ها كتاب های ناتمام خود را به پایان رساند و كتاب های تازه ای در زمینه فلسفه، ریاضی و موسیقی نوشت .

اصفهان

در حمله مسعود غزنوی به اصفهان، برای برانداختن فرمانروایی علاءالدوله، خانه ابوعلی تاراج شد و بعضی از نوشته های او از میان رفت.

اما ابن سینا تا پایان عمر در دستگاه علاءالدوله باقی ماند و سرانجام در سال 428 سفری كه با علاءالدوله به همدان می رفت، در راه بیمار شد و در پنجاه و هشت سالگی در گذشت و آرامگاه وی در همان جا برپا گردید .

زندگینامه ابن سینا، نوشته ابوعبید جوزجانی، دردست است. بخشی از این زندگینامه از زبان ابوعلی سینا بازگو شده است و بخشی از آن خاطرات جوزجانی درباره اوست.

بوعلی فیلسوف همان  ابوعلی سینا

اینکه یک دانشمند و پزشک فیلسوفی گرانمایه باشد امری دلپذیر و خاص است و می توان معجزلا این تفکر را در آثار و عملکرد این دانشمند مشاهده نمود.

ابن سینا نخستین فیلسوف در ایران و جهان اسلام است كه كتاب های منظم و كاملی درباره فلسفه نوشته است. دو فیلسوف بزرگ یونانی، ارسطو و فلوطین، و فارابی، فیلسوف بزرگ ایرانی، در شكل دادن به فلسفه ابن سینا تاثیر بسیار داشته اند ابن سینا، بیش از همه، از فلسفه ارسطو بهره گرفته است ؛ او اندیشه های فلسفی ارسطو و پیروان این فیلسوف یونانی را در كتاب ” شفا ” گرد آورد. ارسطو معتقد بود كه به یاری عقل و استدلال می توان به حقیقت دست یافت.

ابن سینا نیز در فلسفه خود از همین روش پیروی كرد. با این همه، او در فلسفه دیدگاهی نو داشت كه تا اندازه ای با فلسفه ارسطو متفاوت بود. ابن سینا فیلسوفی بود دارای استقلال فكر. تأثیر اندیشه های فلسفی یونان در او چنان نبود كه او را بازگو كننده ساده این عقیده ها بشناسیم.

ابن سینا به الهیات اسلامی توجه داشت و كوشش كرد تا اندیشه های اسلامی را در فلسفه خود وارد كند. در آن زمان، ابن سینا، درباره پیدایش جهان، با دو اندیشه فلسفی و دینی روبه رو بود: یكی آن كه جهان ، آغاز زمانی ندارد، دیگر آن كه جهان سرآغازی داشته است و خداوند در زمان معینی آن را از نیستی به هستی آورده است.

بوعلی سینا نیز کافر خوانده شد . . .

ابن سینا در برابر این دو عقیده ، اندیشه ای نو بیان داشت. او گفت كه جهان درآغاز از وجود خداوند صادر شده است. اوگفت :  نمی توان تصور كرد كه آفرینش جهان از لحاظ زمانی با خداوند فاصله داشته باشد. با این همه، گروهی او را به سبب بیان این عقیده” كافر” خواندند. اما این حرف ها و دل شکستن ها نتوانست روح بزرگ و جستجو گر ابن سینا را از حرکت وادارد و حتی اشعاری هم در این زمینه سرود و خود را بسیار برتر دانست و تبحر خود را به رخ کشید. در طول تاریخ همه افراد بزرگ و موفق از تیر رس افراد بخیل و تنگ نظر دور نبودند و ابن سینا نیز از آن مستثنی نبود.

آثار شیخ الرئیس از ابن سینا

این سینا از دانشمندان محقق و پر کاری بود که علاوه بر سایر امور که در آن تبحر کافی داشت ، آثار و کتب بسیاری را خلق کرده است و شاید به فکر نسل های بعد بود تا گنجینه تجربیات وی همراه با او دفن نگردد.آثار ابوعلی سینا تنوع زیادی دارد و واقعا ثبت آثاری با این بار معنایی و تنوع موضوعی تنها از پس یک نابغه بر می آید.

آثار شیخ الرئیس

آثار بزرگ فلسفی ابن سینا كتاب های ” شفا ” ، ” نجات ” ، ” دانشنامه علایی ” ، و ” اشارات ” است، ولی در میان آنها كتاب ” شفا ” بیش از همه شهرت یافته است. این كتاب دارای چهار بخش ( منطق، طبیعیات، ریاضیات، والهیات ) است و تأثیری فراوان در فكر فیلسوفان ایران و جهان اسلام داشته است. ترجمه شفا به زبان لاتین نیز در اندیشه گروهی از فیلسوفان اروپا دارای اثری عمیق بر جای گذاشته است .

ابن سینا، در پایان زندگی، به تالیف كتاب هایی پرداخت كه نشانه دست یافتن او به اندیشه ای نو در فلسفه بوده است. یكی از این كتابها ” حكمة المشرقیه ” است. از این كتاب تنها دیباچه و بخش منطق آن در دست است و بخش اصلی، كه شامل تفسیر این فلسفه بود، از میان رفته است.
به دلیل آنکه در آن عصر و زمانه ، عربی زبان رایج آثار علمی بود، ابن سینا و سایر دانشمندان ایرانی که در آن روزگار زندگی می کردند ‏کتاب های خود را به زبان عربی می نوشتند . بعدها بعضی از این آثار به زبان های دیگر از جمله فارسی ترجمه شد.‏

افزون بر این، ابن‌سینا در ادبیات فارسی نیز دستی قوی داشته‌است و آثار ارزشمندی از وی خلق شده است.  بیش از ۲۰ اثر فارسی به او منسوب است که از میان ‏آن‌ها انتساب دانشنامه علائی و رساله نبض بدو مسلم است. آثار فارسی ابن‌سینا، مانند سایر نثرهای علمی زمان او ، با ‏رعایت ایجاز و اختصار کامل نوشته شده ‌است و بسیار جای تامل دارد.

آثار فراوانی از ابن‌سینا به جا مانده است و یا به او نسبت داده شده که فهرست جامعی از آن‌ها در فهرست نسخه‌های مصنفات ‏ابن سینا آورده شده‌است. این فهرست شامل شامل ۱۳۱ نوشته اصیل از ابن سینا و ۱۱۱ اثر منسوب به او است. ‏

از مصنفات ابن سینا: ‏

کتاب المجموع در یک جلد، کتاب الحاصل و المحصول در بیست جلد، کتاب البرّ و الاثم، در دو جلد، کتاب الشفاء، در هجده ‏جلد، کتاب القانون فى الطب، در هجده جلد، کتاب الارصاد الکلیه، در یک جلد، کتاب الانصاف، در بیست جلد، کتاب النجاه، در ‏سه جلد، کتاب الهدایه، در یک جلد، کتاب الاشارات، در یک جلد، کتاب المختصر الاوسط، در یک جلد، کتاب العلائى، در یک ‏جلد، کتاب القولنج، در یک جلد، کتاب لسان العرب فى اللغه، در ده جلد، کتاب الادویه القلبیه، در یک جلد، کتاب الموجز، در ‏یک جلد، کتاب بعض الحکمه المشرقیه، در یک جلد، کتاب بیان ذوات الجهه، در یک جلد، کتاب المعاد، در یک جلد، کتاب المبدأ ‏و المعاد، در یک جلد.‏

 رساله ‏هاى ابن سینا :‏

رساله القضاء و القدر، رساله فى الآله الرصدیه، رساله عرض قاطیغوریاس، رساله المنطق بالشعر، قصائد فى العظه و ‏الحکمه، رساله فى نعوت المواضع الجدلیه، رساله فى اختصار اقلیدس، رساله فى مختصر النبض به زبان فارسى، رساله فى ‏الحدود، رساله فى الاجرام السماویه، کتاب الاشاره فى علم المنطق، کتاب اقسام الحکمه، کتاب النهایه، کتاب عهد کتبه ‏لنفسه، کتاب حىّ بن یقطان، کتاب فى انّ ابعاد الجسم ذاتیه له، کتاب خطب، کتاب عیون الحکمه، کتاب فى انّه لا یجوز ان ‏یکون شى‏ء واحد جوهریا و عرضیا، کتاب انّ علم زید غیر علم عمرو، رسائل اخوانیه و سلطانیه و مسائل جرت بینه و بین ‏بعض العلماء.‏

آثار ابن سینا در زمینه فلسفه

  • شفا ‏
  • نجات ‏
  • الاشارات والتنبیهات ‏
  • حی بن یقظان ‏

آثار ابن سینا در زمینه ریاضیات

  • زاویه ‏
  • اقلیدس ‏
  • الارتماطیقی ‏
  • علم هیئت ‏
  • المجسطی ‏
  • جامع البدایع ‏

آثار ابن سینا در زمینه ریاضیات

آثار ابن سینا در زمینه علوم طبیعی

  • ابطال احکام النجوم ‏
  • الاجرام العلویه واسباب البرق والرعد ‏
  • فضا ‏
  • النبات والحیوان ‏

آثار ارزشمند ابو علی سینا در زمینه پزشکی

  • قانون ‏
  • الادویه القلبیه ‏
  • دفع المضار الکلیه عن الابدان الانسانیه ‏
  • قولنج ‏
  • سیاسه البدن وفضائل الشراب
  • تشریح الاعضا ‏
  • الفصد ‏
  • الاغذیه والادویه ‏

کتاب قانون یک دایره المعارف پزشکی است که در آن تمام مبانی اصلی طب سنتی مورد بحث قرار گرفته‌است مانند : مبانی ‏تشریح اناتومی، مبانی علامت شناسی، سمیولوجی، داروشناسی وداروسازی و نسخه نویسی، فارماکولوژی وغیره.

کتاب ‏قانون در سال ۱۳۶۰ توسط مرحوم شرفکندی هژار از زبان عربی به زبان فارسی امروزی ترجمه شد وتوسط انتشارات ‏سروش منتشرگردید وتاکنون چندین بار تجدید چاپ شده‌است. کتاب قانون در دانشگاه‌های اروپایی وآمریکایی تا دو قرن ‏پیش مورد استفاده پزشکان بوده وبه اکثر زبان های دنیا ترجمه شده‌است  وبعد از انجیل بیشترین چاپ را داشته‌است.

‏افلاطون مغز و قلب و کبد رااز اعضای حیاتی بدن انسان ذکر کرده بود و لذا این اعضا را مثلث افلاطون تریگونوم پلاطو ‏می نامیدند. ابن سینا اعلام نمود که دوام وبقای نسل انسان وابسته به دستگاه تولید مثل است ولذا جمع چهار عضو مذکور را ‏مربع ابن سینا (کوادرانگولا اویسینا ) نامیدند. وی همچنین علاقه مند به تاثیرات اندیشه بر جسم بود و آثاری نیز در باب ‏روانشناسی دارد.‏ چیزی که علم امروز راجع به آن در حال تحقیق است سال ها پیش توسط ابن سینا کشف و بسط داده شده بود.

کتاب قانون ؛ جوهر دانش های پزشکی

کتاب قانون در طب از خارق العاده ترین کتاب هایی می تواند باشد که به دست بشر نوشته شده است.حدود 700 سال در اروپا این کتاب تدریس می شده است و در 5 باب تنظیم شده است. این کتاب به زبان عربی نوشته شده است و در اروپا دومین کتاب پر انتشار بعد از کتاب مقدس دینی آنها بوده است. هنوز نیز در دانشگاه های پیشرفته به عنوان طب باستانی و سنتی مورد توجه است و به دانشسجویان آموزش داده می شود. در این کتاب خارق العاده به مواردی اشاره و پرداخته شده است که جای حیرت دارد و دنیای علم پزشکی همیشه به ابن سینا وامدار خواهد بود. این کتاب ارزشمند به زبان های مختلفی ترجمه شده و نقد ها و بسط های بسیاری برای آن توسط اساتید و دانشمندان صورت پذیرفته است.

جوهر دانش های پزشکی

زندگی نا آرام، كارهای سیاسی و توجه اساسی به فلسفه سبب شد كه ابن سینا كمتر به ارتقا سلامت بیماران و كار عملی در پزشكی بپردازد. با این همه، در كتاب ” قانون ” ، هنگام بحث درباره یك بیماری یا به كار بردن دارو، از تجربه های شخصی خود نمونه های فراوان آورده است. او اكتشاف ها و روش هایی نو در دانش پزشكی داشته است كه در این كتاب و دیگر رساله های پزشكی او باقی است. ابن سینا برای برخی از بیماری های جسمانی علت های روانی یافت و با روشی نو به ارتقا سلامت آنها پرداخت.

كتاب ” قانون ” جوهر همه دانش پزشكی تا زمان ابن سیناست . در این كتاب درباره تشریح اعضای بدن انسان، جراحت ها پس از عمل جراحی، و نیز درباره طبقه بندی داروها و شیوه استفاده از آنها به تفصیل سخن به میان آمده است. قانون یكی از پر ارزشترین كتاب های پزشكی جهان بوده است. ترجمه این كتاب به زبان های اروپایی مدت شش قرن كتاب درسی رشته پزشكی دانشگاههای اروپا بود. ” قانون ” از نخستین كتاب هایی است كه پس از اختراع چاپ در اروپا انتشار یافت ابن سینا دراروپا به آویكنا و آویسنا شهرت داشته است.

ابن سینا درعلوم طبیعی، فیزیك، شیمی، ستاره شناسی، ریاضیات و موسیقی نیز استاد بود. او علوم طبیعی و ریاضی را جزئی از فلسفه ی دانست. براساس اندیشه های فلسفی خود، حركت، نیرو، خلاء، نور و حرارت را توضیح داد. در گفتگوی مشهورش با ابوریحان بیرونی ، وجود خلاء، و تبدیل فلزها به یكدیگر را غیر ممكن دانست.

رساله های مهم او درباره علوم طبیعی و ریاضی ، همراه با رساله های او در منطق و الهیات، دركتاب ” شفا ” آمده است. ابن سینا پاره ای از ابزارها و شیوه های رصد كردن را اصلاح كرد و خود به رصد كردن ستارگان پرداخت. او در بخش ریاضیات كتاب ” شفا ” و آثار دیگر خود، به طور دقیق و مفصل، درباره موسیقی بحث كرده است . همچنین ابن سینا نظریه های علمی فارابی را درباره موسیقی كامل كرد.

بوعلی سینا و  ادامه راه  ایران باستان

ایرانیان باستان به آموزش و پرورش کودکان خود توجه خاصی داشتند و از کودکی به فرزندان خود دین و فرهنگ و رشته های مختلف ورزشی را آموزش می دادند .
ابن سینا نخستین دانشمندی است كه در ایران پس از اسلام به آموزش و پرورش كودكان توجه داشت. او در كتاب قانون و شفا و رساله تدابیرالمنازل در این باره سخن گفته و یاد آور شده است كه در تربیت كودكان توجه به ایمان، اخلاق، تندرستی، سواد ، هنر و پیشه ، بسیار ضروری است.

آثار پارسی پورسینا

یكی از استعدادهای شگرف دیگر ابن سینا ، استادی او در فن نویسندگی بود. نوشته های او را بیش از 130 كتاب و رساله دانسته اند كه نام بیشتر آنها را شاگردش، ابوعبید جوزجانی ، در زندگینامه او آورده است. بیشتر آثار مهم ابوعلی سینا، به زبان فارسی نوشته شده است كه مهمتر از همه ، ” دانشنامه علایی ” است.

 

” دانشنامه علایی ” نخستین كتاب فلسفی به زبان فارسی و دارای پنج بخش است: منطق، طبیعیات، هیئت، موسیقی، و الهیات. او ، در این كتاب، برای بعضی از اصطلاح های علمی و فلسفی، كه در آن زمان به زبان عربی بود، برابرهای فارسی آورده است، مانند چیزی به جای كمیت، چه چیزی به جای ماهیت، گویا به جای ناطق، پهلو به جای ضلع، و سه سو به جای مثلث، ابن سینا به نوشتن همه كتاب توفیق نیافت. پس از مرگ او، ابوعبید جوزجانی بخش هیئت و موسیقی را از روی نوشته های عربی او به فارسی برگرداند و كتاب را بر اساس طرح ابوعلی سینا به پایان رساند . از نوشته های دیگر او به زبان فارسی ، رساله نَبضِیّه یا رساله رگ شناسی است.

بوعلی شاعر و ادیب

ابوعی سینا هوش سرشار و قریحه بالای خود را در زمینه ادبیات و شعر نیز به رخ همگان کشیده است. ابن سینا شعر نیز می سرود. او به جز قصیده هایش ، كه دارای مایه های فلسفی و عرفانی هستند، دو منظومه درباره منطق و پزشكی سروده است. منظومه پزشكی او بسیار شهرت یافت و از قرن سیزدهم تا هفدهم میلادی چند بار به زبان لاتینی ترجمه شد. ابن سینا از بنیانگذاران شعر تعلیمی بود که به شیوه ای ظریف و زیبا نسبت به این امر اهتمام داشت. اشعار زیبایی از او به جای مانده که در آنها نیز گاها به کافر خوانده شدن وی نیز اشاره دارد و زبان به شکوه گشوده است. در اداه نمونه هایی از اشعار زیبای ابوعلی سینا آورده می شود.

 

دل گر چه درین بادیه بسیار شتافت          یک موی ندانست ولی موی شکافت

اندر دل من هزار خورشید بتافت             واخر به کمال ذره‌ای راه نیافت

***

کفر چو منی گزاف و آسان نبود               محکم تر از ایمان من ایمان نبود

در دهر چو من یکی و او هم کافر             پس در همه دهر یک مسلمان نبود

***

رفت آن گهری که بود پیرایه عمر          و آورد زمانه طاق سرمایه عمر

از موی سپیدم سر پستان امید                بنگر که سیاه می‌کند دایه عمر

 

ابن سینا نه تنها در زمان خود، بلكه دردوره های بعد نیز در میان مردم شهرت بسیار داشته است. به همین سبب داستان ها و افسانه های بسیاری درباره كودكی، كار و هوشمندی او به وجود آمده است. در برخی ازاین افسانه ها او حكیمی است كه زندگی می بخشد، خردمندی است كه همه چیز می داند، و هوشمندی است كه از رازهای پنهان باخبراست. البته با آثار به جا مانده از وی کم بی راه نیست آنچه در مورد وی گفته شده است.

موسیقی ارتقا سلامت ابوعلی سینا

ابن سینا با نگاه تیز بینانه خود به ذات همه علوم زمان اشراف داشت و موسیقی را برای امور ارتقا سلامت و آثار آن بر روی سلامت مد نظر داشت. موسیقی ارتقا سلامت روشی است که در اعصار معاصر مورد توجه قرار گرفته است اما ابن سینا ضمن تحقیقات ارزشمندی که در این زمینه داشت آن را بر روی بیماری ها و مشکلات روحی روانی موثر می دانست. حتی وی در مورد نبض نیز نظریات موسیقایی داشت و این کونه بیان می کرد که نبض دارای تناسب و توازن موسیقایی است. این عالم تیز هوش هیچ چیز از چشمان ریز بین وی دور نمی ماند و حتی نظریات و تحقیقاتی دارد که می توان آن را بی ربط با علم روز بیورزونانس ندانست. ابن سینا ریتم و ارتعاشات را به خوبی درک می کرد.

 

 

نمونه ای از نوشته های پارسی بوعلی

“… باید مر خادمان مجلس وی را كتابی تصنیف كنم به پارسی دری كه اندر وی اصل ها و نكته های پنج علم از علمای حكمت پیشینگان گردآورم، به غایت مختصری: یكی علم منطق كه وی علم ترازوست، و دوم علم طبیعیات كه علم آن چیزهاست كه به حس بشاید دید و اندر جنبش و گردشند، و سوم علم هیئت و نهادعالم و حال و صورت و جنبش آسمانها و ستارگان ، چنانكه باز نموده اند…، چهارم علم موسیقی و باز نمودن سبب ساز و ناسازی آوازها ونهادن لحنها، و پنجم علم آنچه بیرون از طبیعت است…”

و اما …… حتما دوستان عزیزم این سوال برایشان پیش امده چه رابطه ای بین این نابغه بی نظیر و علم بیو رزنانس وجود دارد ؟
در جواب می توانم با غرور فراوان عرض کنم که حضرت ابوعلی سینا در هزار سال پیش می دانستند که سلول ها دارای ارتعاشات بیو ریتمیک از جنس بیو الکترو مغناطیسی هستد و ایشان می دانستند که توسط یک چیزی سلول ها بین هم و با مغز ارتباط انرژیکی دارند و بر همین اساس هم شاقول ویژه ای را ساخته بودند که نسبت به این ارتعاشات عکس العمل رزنانسی نشان می داد . لطفا توجه داشته باشید که ایشان این دستگاه را هزار سال پیش ساخته بودند.! قابل توجه دوستانی که علاقه دارند بیشتر در این مورد بدانند ، کتابی به نام : شاقول سحر امیز ابو علی سینا _ چاپ شده که می توانند مطالعه کنند .
ظرف سی سال گذشته دانشمند بزرگ آلمانی یه نام البرت پوپ توسط متد های آزمایشگاهی ثابت کرده است که سلول ها با یکدیگر توسط تبادلات فوتونی در تماس هستند .
از طرف دیگر حضرت ابو علی سینا الکتریسته را می شناختند و از همه مهمتر، می دانستند که اعصاب دارای پالس های الکتریکی هستند . در تایید این اعا می توانیم حادثه تاریخی را که در زمان ایشان اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار دهیم . در یکی از جنگ ها نوح ابن سامانی از اسب به زمین می افتد و در اثر اصابت با زمین ، کمر او آسیب می بیند که باعث اختلا لات حرکتی در ایشان می شود . حضرت ابوعلی سینا پس از معاینه جهت ارتقا سلامت از مار ماهی هایی استفاده کردند که برق تولید می کنند. این مار ماهی ها جهت صید طعمه خود جریان الکتریسته ای تولید می کند که باعث فلجی موقت سیستم عصبی ماهی مورد صید می شود . و از همین جریان الکتریسیته حضرت ابوعلی سینا برای از بین بردن مشکل اعصاب نوح ابن سامانی استفاده کردند .

ابن سینا با درک درست و صحیح از پدیده های حاکم بر جهان هستی و با نبوغ خود توانسته بود به حقایقی دست یابد که شاید در عصر حاضر در حال تحقیقات اولیه در مورد آنها هستیم.

ابن سینا همچنین در زمینه روان شناسی نیز آثار و تحقیقاتی دارد که بسیار جالب و در عصر و زمان خود بی نظیر بود. ابو علی سینا اولین پزشکی بود که راجع به ماهیت و مفهوم هذیان و توهم نظریاتی داشت و راجع به آن تحقیقات کرده بود. همچنین رساله ای بر بیان بیماری عشق دارد و اولین کسی است که به علایم و نشانه های انطباقی اشاره می نماید. در زمینه سلامتی نیز ابن سینا تاکید فراوان به سلامت جسم و روان داشت و عوامل مختلفی را در این امر دخیل می دانست.

شاقول ابن سینا دریچه ای به علوم جدید

 

از نشانه های درک بالای ابن سینا در مورد فرکانس ها و فهمیدن حقایق مهم در مورد آن طراحی شاقول بود که ابن سینا از آن برای تشخیص بیماری ها و حتی یافتن آب و … استفاده می نمود. وی به خوبی درک کرده بود که امواج و آثاری از اجسام ساطع می شود که می تواند راهی تشخیصی باشد و حقایق زیادی را از آنچه که نمی بینیم به ما ارائه دهد. حتی استفاده از شاقول در زمینه کار های ماورا طبیعه و پیش گویی نیز غیر قابل انکار است و ابن سینا سعی بر این داشته است که از امواج و فرکانس های نادیده برای به دست آوردن اطلاعات در زمینه های مختلف استفاده نماید. تحقیقات ابن سینا در مورد شاقول مقفول مانده بود و توجهی به آن نمی شد اما چند سال پیش توسط یک آمریکایی در آلمان چاپ گردید و با ایجاد سر و صدای فراوان دلار های زیادی را نیز نصیب افراد خارجی کرد. طبق بررسی های انجام گرفته بر عملکرد شاقول ابن سینا و کاربرد های آن دقیقا معلوم می گردد که ابن سینا انسان را هلوگرامی می داند که اطلاعات جهان در آن ثبت شده است و می توان به آن با روش های متعدد دست یافت. لذا تنها نباید به جنبه های پیش گویی و یافتن دفینه و … نگاه کرد و باید پشت پرده و ذهنیت بالای ابن سینا را در آن مشاهده نمود.
در روسیه که محل تحصیل و زندگی بنده است در بین مقامات عالیه علمی حضرت ابو علی سینا دارای جایگاه بسیار والایی است و همه ایشان را به عنوان اولین بشر زمینی که توانست ارتعاشات سلولی را توسط دستگاهی به نمایش در آورد ، مورد احترام قرار می دهند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *