دسترسی به منوها

جهان خلقت بر اساس حوزه‌های مغناطیسی ایجاد شده است

عضویت در خبرنامه

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

افزودنی های غیر مجاز به مواد غذایی

در این مطلب قصد داریم افزودنی های غیر مجاز به مواد غذایی را صحبت کنیم ، افزودنی های غیر مجاز را معرفی کنیم.

 

افزودنی های غیر مجاز به مواد غذایی مدتی است که افزودنی ها در مواد غذایی جهت جذاب کردن آنها برای مصرف کننده مرسوم گشته است. خیلی از افراد از ظاهر و قابلیت های جدیدی که برای این گونه مواد غذایی به وجود آمده است خرسند هستند اما نمی دانند که چه اثرات مخربی در کمین آنها قرار گرفته است. افزودنی های غذایی مضر- یک روش ساده وارزان قیمت برای شکل دادن، رنگ دادن، مزه دار کردن و همچنین افزایش مدت نگهداری و افزایش تاریخ مصرف محصولات غذایی است.  در همه این موارد بیشتر جنبه های مالی و سود آوری در نظر گرفته می شود تا سلامتی مصرف کننده ها .

افزودنی های غیر مجاز به مواد غذایی

پیش از این، عنوان این مواد شیمیایی روی برچسب مواد غذایی به طور کامل نوشته می شد، اما از آنجا که آنها فضای زیادی را روی بسته محصول ایجاد می کردند، در سال 1953 در اتحادیه اروپا تصمیم گیری شد تا به جای عنوان کامل این افزودنی های شیمیایی، یک حرف و کد اختصاری تعیین کرده و شاخص  E برگرفته از( Europa)  به معنی وجود هرگونه افزودنی غذایی در محصولات مطابق با سیستم بین المللی طبقه بندی (INS) می باشد. البته این حروف اختصاری به نوعی نوشتن این موارد را سانسور می کند زیرا برای خیلی از افراد اصلا مفهوم آن قابل فهم نیست. جالب اینجاست که بسیاری از موارد تبلیغی از محصول نوشته می شود اما فضایی برای درج این توضیحات وجود ندارد.

مطابق با این سیستم، افزودنی های غذایی بر اساس تاثیراتی که روی ارگانیزم می گذارند، به گروه هایی تقسیم بندی می شوند. این گروه ها بر اساس رقم اول بعد از حرف E تعیین می گردند.

این گروه ها عبارتند از:

E100-E182   رنگ دهنده ها که بیشتر برای جذابیت به محصولات اضافه می شوند و حتی محصولات مورد علاقه کودکان نیز از آن در امان نبوده است.

E200-E299  نگهدارنده ها  (افزایش مدت اعتبار و نگهداری محصول). این افزودنی های شیمیایی از محصول در برابر میکروب ها، قارچ ها و باکتریوفاژها محافظت می کنند و سبب می شود که بتوان این محصولات را به مدت طولانی تر نگهداری و مصرف نمود.

E399  آنتی اکسیدان ها (کاهش روند اکسیداسیون، به عنوان مثال، از ترشیدگی چربی، تغییر رنگ). این گروه از لحاظ تاثیر شبیه به نگهدارنده ها می باشند.

E400-E499   تثبیت کننده ها (با توجه به سازگاری محصولات). قوام دهنده، افزایش ویسکوزیته که می تواند هم جذابیت ایجاد کند و هم سود آوری بیشتری در محصول را سبب شود.

E500-E599   آمیزنده (حفظ یک مخلوط همگن از محصولات غیر همگن، مانند روغن و آب). بر اساس تاثیر شبیه به تثبیت کننده ها می باشد.

E600-E699  افزایش رنگ و بو. این عامل سبب جذاب شدن و خوش خوراک تر شدن محصولات شده و خریدار را جذب خود می نماید و غافل از این است که چه موادی را در حال انتقال به بدن است.

رنگ خوراکی

E700-E899  شماره ذخیره شده.

E900-E999  پیشگیری از ایجاد کف در محصول و کاهش آن.

“E“های بی خطر:

در حال حاضر، البته نه به صورت رسمی، تنها تعدادی از این افزودنی ها بی خطر محسوب می شوند، اما حتی پزشکان نیز مصرف آن را برای کودکان زیر 5 سال توصیه نمی کنند. این افزودنی ها عبارتند از:

E100  کورکومین (رنگ دهنده). در پودر کاری، سس ها، وعده های غذایی آماده برنجی، مربا، کنسروهای میوه وجود دارد و می تواند رنگی جذاب و اشتها آور به محصولات بدهد. البته گفته می شود که بی ضرر است اما توصیه نمی گردد.

E363  اسید سوکینیک. در دسرها، سوپ ها، بولیون، و نوشیدنی های خشک موجود است.

E504  کربنات منیزیم. در آدامس و نمک استفاده می شود.

رتومانین. در بستنی، میوه های خشک، آدامس های بدون قند.

مواد بستنی

مضرترین این افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها و آنتی اکسیدان ها می باشند.

 

:فهرست فائو : طبقه بندی افزودنی های غذایی در سیستمCodex Alimentarius   ، سازمان بین المللی محصولات غذایی و کشاورزی ملل متحد انجام می گیرد.کلیه این داده ها به اطلاع تولیدکنندگان محصولات غذایی ارسال می گردد، اما از آنجا که FAO یک سازمان اجتماعی است، این اطلاعات را فقط صرف مشاوره به اطلاع آنها می رساند.

این لیست در ذیل آورده شده:

  •  Е103, Е105, Е121, Е123, Е125, Е126, Е130, Е131, Е142, Е153-رنگ دهنده ها که در آب گازدار، آبنبات ها و بستنی های رنگی موجود است. این افزودنی ها می توانند منجربه ایجاد تومور بدخیم گردند.  از عوامل خطرناکی است که در محصولات پر مصرف و دوست داشتنی ای یافت می گردد. بستنی ها ، آب نبات ها و… از جمله خوراکی های پر مصرف و دوست داشتنی هستد که مخصوصا توسط قشر آسیب پذیر کودکان کم مصرف نمی گردد.
  • ابنبات و پاستیل

E171-E173   رنگ دهنده ها که در آب گازدار، آبنبات ها و بستنی های رنگی موجود است. این افزودنی ها میتوانند منجر به بیماری کبد و کلیه گردد و طبق گزارشات ارسالی از عوامل مهم در ابتلای افراد به بیماری های کبد و کلیه است.

  •    Е210, Е211, Е213-217, Е24نگهدارنده ها. این مواد مضر در کنسروهای مختلف (قارچ، کمپوت، آبمیوه، مربا) وجود دارد و می تواند منجر به تشکیل تومور بدخیم گردد.این مواد غذایی هم از موارد دوست اشتنی و پر مصرف در جوامع است.
  •    Е221-226نگه دارنده ها.در کلیه کنسروها وجود داشته و میتواند منجر به بیماری های معده-روده گردد.
  •    Е230-232 نگه دارنده ها. در کلیه کنسروها موجود است و می تواند واکنش آلرژیکی ایجادکند.  بسیاری از آلرژی های به وجود آمده در افراد طبق بررسی های صورت گرفته به دلیل خوردن این ترکیبات است.
  • غذا کنسرو

Е311-313  آنتی اکسیدان ها. در ماست های میوه ای، فراورده های لبنی، کالباس ها، خامه و شکلات ها موجود است و می تواند منجر به بیماری های دستگاه گوارش گردد. در افرادی که این غذا ها را میل می کنند مشکلات دستگاه گوارش به فراوانی دیده می شود و دلیل آن حضور این مواد در آنهاست.

  •  Е407, Е447, Е450  تثبیت کننده ها و قوام دهنده ها  .این مواد در مربا ها، ژله، شیرهای طعم دارموجود است و می تواند منجر به بیماری کبد وکلیه گردد.
  •   Е461-466ضدکف.  در نوشیدنی های گازدارموجود است و می تواند منجر به تشکیل تومور بدخیم گردد. از مواد خطرناکی است که می تواند اثرات جبران ناپذیری را سبب شود.

در جدول ذیل، فهرست کاملی از انواع این Eها، درجه بندی آن و همچنین بیماری هایی که می توانند ایجاد کنند، آورده شده است:

جدول افزودنی های غذایی مضر

جدول افزودنی های غذایی مضر

نتیجه گیری:

توصیه می کنیم که به هنگام خریداری محصولات غذایی به دقت، برچسب افزودنی ها را بخوانید و فقط مواد غذایی را به خاطر رنگ و بوی آنها خریداری نفرمایید. درست است که این افزودنی های غذایی در حجم زیاد خطرناک می شوند، اما همان مقادیر کم با رسوخ در ارگانیزم ، امکان ابتلا به سرطان را در بدن ایجاد می کنند. مصرف این محصولات غذایی با رنگ و مزه ی فریبنده، یک خطر بسیار بزرگ و جدی برای ارگانیزم محسوب می شود.

حدالامکان از خریداری محصولات و مواد غذایی با تاریخ طولانی نگهداری بپرهیزید.

بهتر است با این حقایق تلخ نیز روبرو شوید:

آیا می دانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است ( زیر دندان خود

حس کرده اید) ؟!

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانس های علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود ؟!

آیا می دانید ساندیس ها, نوشابه ها, بیسکویت ها, کیک ها و… با قندهای مصنوعی چون ساخارین که1000 برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد ؟!

آیا می دانید رنگ های افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیک ها, آدامس ها و … همه سرطان زاهستند ؟!

آیا می دانید قیمت روغن های مایع مثل آفتابگردان اگر واقعی باشد حدود 12 الی 15 هزار تومان خواهد بود ولی الان در بازار 900 الی 800 تومان است که از یک کیلو تخم آفتابگردان ارزان تر است ؟!

آیا می دانید بیشتر محتوای روغن های مایع از پارافین خوراکی که محصول پالایشگاهای نفت است درست شده است که کلسترول خون را افزوده موجب چربی خون و… می شود که کشنده است ؟!

آیا می دانید در اکثر کارخانه های آبلیموهای صنعتی حتی یک عدد لیمو هم وارد نمی شود و آب لیمو صنعتی از (( آب کاه )) بعلاوه برخی اسانس ها و جوهر نمک تولید می شود که همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آب لیمو می باشد ؟!

آیا می دانید کره گیاهی دروغی بیش نیست و با مواد پایه ای نفت و در برخی کشورها فضولات انسانی تولید می شود و موجب تشکیل پلاک اتروم در عروق کرونر قلب و بیماری های ایسکمیک قلبی می شود و شعار (( کره مارگارین ( گیاهی ) دوست قلب شما )) فریب افکارعمومیست ؟!

آیا می دانید مواد قندی موجود در نوشابه ها موجب پوسیدگی دندان ها می شود ( دندان شکسته داخل نوشابه پس از 7 ساعت حل می شود ) ؟!

آیا می دانید سس مایونز از همه غذاها مضرتر برای صدمه به پوست و جوش صورت است ؟!

آیا می دانید پنیر پفک اغلب پنیر تلخ ( پنیر فاسد ) و گندیده تاریخ مصرف گذشته می باشد چسبندگی پفک براساس تحقیقات تا 7 بار مسواک هم تمیز نمی شود و موجب بی اشتهایی میشود و آمار مصرف پفک در ایران روزانه هر نفر 2 عدد می باشد ؟!

پفک

و اما چه کنیم؟

بهترین غذا آبگوشت با گوشت گوسفند است. البته در شرایط فعلی شاید دیگر به آرزو برای خیلی از افراد بدل شده است. شاید مشکلات اقتصادی نیز در نوع تغذیه ناسالم افراد بی تاثیر نبوده است.

و بهترین روغن, روغن حیوانی است. روغن کنجد و زیتون هم بهترین روغن گیاهیستکه می تواند از مشکلات عدیده مصرف روغن بکاهد.

بهترین نان نان هاي سبوس دار است مثل نان سنگک

بهترین نوشابه سکنجبین است که ترکیب مقداری عسل سرکه و … می باشد

بیش از صد نوع چای هم اکنون در کشور ما موجود است که متناسب با مزاج ها مصرف انواع آنها توصیه می شود مثل( چای کوهی, گل گاو زبان, سنبل الطیب, گزنه, زنجبیل, گل نسترن, پونه, بابونه, دارچین, آویشن, استخودوس,…)  به همراه کمی نبات

بجای قند وشکر استفاده از خرما, ارده شیره انواع میوه ها کشمش, توت خشک, عسل بسیار بجاست.

بهترین ظرف که هم کمبودهای خون بدن را جبران کرده و هم موجب میکروب زدائی از غذا می شود ظرف سنگی و مسی می باشد. واقعا بسیار مهم است که ظرفی از این جنس ها و مواد ارگانیک تهیه نمایید تا هم از خطرات دور باشید و هم از خواص بالای آنها بهره مند گردید.

بهترین تنقلات آجیل های طبیعی هستند که به جهت طبع گرمشان بسیار مفید می باشند( مصرف آجیل ها جزء فرهنگ عمومی بوده است)

غذاهای خورشی سنتی, غذاهای سرخ نشده، غذا های سرخ شده از هر نوع می تواند بسیار ضرر داشته باشد.

سبزی خوردن بویژه نعنا بجای سالادهای امروزی. سالاد های امروزی مملو از مواد افزودنی و سس های مضر شده است و همانطور که در بالا اشاره شد سس ها نیز حاوی مواد نگهدارنده و زیان بار فراوان هستند.

لبنیات پرچرب و دست نخورده (شیر و لبنیات باید جوشانده شود) حبوبات بخصوص نخود ( اگر خیس شده و آب آن بدور ریخته شود موجب نفخ نمی شود)

سس دست ساز طبیعی (مخلوط تخم مرغ وسرکه)  بطور تازه قابل استفاده است. باید حتما در زمان کمی مصرف گردد و شما نباید آن را با سس های بازار مقایسه نمایید زیرا سس های کارخانه ای به این دلیل مدت زمان طولانی قابل نگهداری هستند که افزودنی های مضری به آنها اضافه شده است.

سس

کلیه غذاهای طبیعی به طور تازه استفاده شود از خوردن میوه در غیر فصل آن خودداری شود. ضمناً عمده میوه در محل جغرافیای رویش طبیعی آن مفیدتر است. سرزمین ما نیز در کلیه مناطق میوه ها و محصولات بومی ارزشمند و اکثرا طبیعی دارد. البته دقت کنید که میوه ها و محصولات کشاورزی ارگانیک باشد و از کود های زیانبار شیمیایی در آن استفاده نشده باشد تا دچار مشکلی جدید نگردید.

پوست میوه ها بعنوان ماسک جهت نرمی و زیبایی پوست بسیار مفید است. شما می توانید به خوبی از همه شرایط این محصولات بهشتی استفاده نمایید.

میو ها و سبزی جات هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرند مفیدترند.

فقط سنگ نمک و پودر آن , نمک های سالم و قابل استفاده هستند.انواع مختلف با نام ها و خواص بزک کرده گزینه های مناسبی نیستند.

استفاده از چوب مسواک ( بنام چوب اراک ) بعد از خلال دندان بهترین مسواک و ضدعفونی کننده طبیعی و مالش دهنده لثه ها خواهند بود .

کمترین کمک انسان دوستانه شما انتشار و ارسال این مطلب  و در اختیار دیگران قرار دادن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *