دسترسی به منوها

جهان خلقت بر اساس حوزه‌های مغناطیسی ایجاد شده است

عضویت در خبرنامه

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

انواع سردرد : 9 سردرد خطرناک

در ادامه این مطلب 9 سردرد خطرناک که همه افراد خواسته یا ناخواسته با آن درگیر می شوند. برسی و راهکار مقابله می پردازیم.

 

  •  زمان مراجعه به آرایشگاه

یکی از عواملی که شاید بسیاری از افراد نتوانند پیش‌بینی کنند مراجعه به آرایشگاه و زمانی است که رنگ می شود. معمولاً پس از رنگ شدن و زمان شستشوی سر مجبور هستید که سر را خم نمایید تا این کار انجام شود. در این زمان ممکن است فشار زیادی به گردن وارد شود و یکی ازعصب ها تحریک گردد.  معمولاً یکی دو روز بعد این سردرد شما را فرا می گیرد. از آنجایی که این اتفاق بلافاصله به وجود نمی آید برای بسیاری از افراد غیر قابل حدس است.   مشابه این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما روی صندلی نشسته و گوشی خود را بین شانه و گوش قرار می دهید. در این زمان نیز به عصب های گردن فشار وارد شده و احتمال دارد بعد از مدتی علائم سردرد بروز کند.

انواع سردرد : 9 سردرد خطرناک

  •  سردرد ناشی از سرفه

خیلی از افراد نمی دانند که در علم پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که به عنوان سردردهای سرفه ای شناخته می شود. این سردردها بر اثر عواملی چون سرفه کردن، عکس کس کردن، فین کردن و یا خم شدن به سمت جلو به وجود می آید.

حدود یک درصد از سردرد های ثبت شده به دلیل سرفه کردن ایجاد میشود که در آقایان شایع تر است. در این زمان فشارهایی در داخل مغز به وجود می آید که سبب سردرد می گردد. دردها تکرار شونده بوده و بین چند ثانیه تا چند دقیقه طول میکشد. بیشتر این سردردها در قسمت پشت سر به وجود می آید.

برای اکثر افراد علت این نوع سردردها هنوز ناشناخته است اما تحقیقات علمی نشان می دهد که تقریباً ۱۰ درصد از سردرد ها به علت ناهنجاری های آرنولد- کیاری  شکل می‌گیرند. در این زمان در صورت بروز سرفه یک فشار به قسمت پشت مغز و قسمت بالای ستون فقرات وارد می گردد که عامل سردرد است.

اینگونه سردردها بیشتر با علائم دیگری نیز همراه است مانند دردهای ناحیه گردن، عدم توانایی حفظ تعادل، بروز مشکل در بینایی، کم شدن شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش ها.

  •  سرما و گرما

خیلی از افراد هستند که بعد از یک دوش هنگام صبح دچار سردرد می گردند. ظاهراً با بالا رفتن دمای بدن سبب افزایش سرعت جریان خون در نقاطی مانند سر شده که سبب آن بروز سردرد است. این گونه سردرد ها بعد از ۳۰ الی ۶۰ ثانیه پس از شروع، به بالاترین حد خود می رسند.

 سرما و گرما

در اکثر موارد این دردها در ناحیه پیشانی  حس می شوند و در اکثر موارد بیش از ۵ دقیقه به طول نمی انجامد.

البته قرارگیری در سرمای شدید هم می تواند باعث بروز سردرد گردد. مانند زمانی که در آب سرد شنا می کنید یا بستنی سرد میخورید.

  •  سردردهای به سبب ورزش

مشاهده شده است که بعضی از افراد در زمان فعالیت های ورزشی، دویدن یا راه رفتن دچار سردرد می گردند. این افراد در زمان انجام فعالیت های ورزشی مانند راه رفتن روی تردمیل سبب ایجاد ورم در رگ‌های خونی سر، گردن و جمجمه شده که زمینه‌ساز بروز سردرد است.

این گونه سردرد ها چند ثانیه پس از فعالیت ورزشی ظاهر می‌شوند در نقاط مختلف سر خود را نشان می‌دهند. در اکثر موارد کسانی به این سردردها مبتلا می شوند که دچار میگرن هستند.

برای رفع این مشکل راه حل هایی آسان وجود دارد. با تغییر نوع ورزش و همچنین مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ایندومتاسین ساعت قبل از آغاز فعالیت های ورزشی، تا حد بسیار زیادی از وقوع این گونه سردردها جلوگیری کرد.

 سردردهای به سبب ورزش

  •  سردرد مخصوص متاهل ها

روابط جنسی و زناشویی نیز می تواند یکی از دلایل بروز سردرد در برخی از افراد باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانمارکی برآورد شده است که چیزی حدود ۳ درصد مردم دنیا این مشکل را تجربه می کنند.

اینگونه سردرد ها در بین آقایان بیشتر شایع است و در ناحیه پشت سرحس می‌گردد. احتمال وقوع این گونه سردردها به دلیل افزایش یافتن شدت فشار خون در مغز است.

در موارد بسیار کمیاب اینگونه سردردها می تواند در اثر بروز خونریزی در مغز باشد. در این زمان است که سطح هوشیاری فرد کاهش پیدا کرده و مشکلاتی در صحبت کردن یا بلع مواد غذایی به وجود می آید. همچنین فرد توانایی حفظ تعادل را از دست میدهد. در زمان مشاهده این گونه علائم فوراً باید به مراکز ارتقا سلامت مراجعه کرد.

  •  بستن موی سر

خیلی ها علاقه دارند موهای سر خود را به صورت دم اسبی ببندند. اینگونه بستن موی سر باعث بروز علائم سردرد میشود. هنگامی که موهای سر به سمت عقب کشیده می شوند فشار زیادی روی جمجمه فرد وارد میگردد خود را به صورت درد نشان خواهد داد. مدل های دیگر بستن مو وجود دارد که به سبب ایجاد فشار در کف سر سبب بروز درد در سر می شود.

 بستن موی سر

  • کم خوابی

کم خوابی می تواند بر حافظه و عدم تمرکز تاثیر گذاشته و حتی موجب بد اخلاقی و  کج خلقی گردد. طبق تحقیقات به عمل آمده یکی از عوارض کم خوابی ایجاد سردرد است. این سر دردها می‌تواند از یک ساعت تا یک روز فرد را درگیر کند.

عدم خواب کافی و به اندازه سبب می شود که سروتونین کمتر ترشح شود که نقش مهمی در تنظیم نمودن چرخه خواب دارد.

افراد مبتلا به میگرن اگر ۶ ساعت در طول شبانه روز بخوابند بیشتر دچار سردرد می‌شوند و اینگونه سردردها در آنها شدت بیشتری دارد.

  •  سردرد به دلیل هوای گرم

زمانی که فصل تابستان و گرما فرا می رسد مبتلایان به سردرد نیزرو به فزونی می رود. دلیل اصلی این سردردها افزایش دمای محیط است. هر درجه افزایش دما احتمال اطلاع افراد به سردرد نیز افزایش پیدا میکند. در این زمان است که در اثر گرما مغز انسان تا حدی توان خود در تنظیم نمودن جریان خون را از دست داده و به همین جهت فرد دچار سردرد می گردد.

  • قرص های ضد بارداری

 

داروهای مورد مصرف در ارتقا سلامت اختلال نعوظ، فشار خون و دیگر داروهای قلبی می توانند منجر به سردرد شوند. همچنین سردرد هایی به سبب استفاده  بیش از اندازه  دارو در اثر مصرف استامینوفن، آسپرین، ایبوبروفن، مسکن های بدون نسخه همراه با کافئین و نیز مسکن های اعتیاد آور و دیگر اشکال  داروهای ضد درد بوجود می آید.

 

اینگونه سردردها در بیشتر موارد جای نگرانی ندارد و می تواند با رعایت کردن اصولی از آنها پیشگیری نمود و زمینه بروز آنها را فراهم ننمود. البته مواردی هستند که باید جدی گرفته شوند و در صورت مشاهده علائم آن ها حتماً به پزشک مراجعه کرد.

قرص های ضد بارداری

چه زمان باید به دلیل سردرد به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر می توانید به پزشک متخصص مغز و اعصاب و یا متخصص داخلی مراجعه نمایید:

  • شدید بودن سردرد
    سر درد به نحوی باشد که احساس کنید در حال تجربه بدترین سردرد زندگی‌تان هستید. این عبارت حتی در متون مرجع پزشکی نیز به همین شکل به کار رفته است تا به عنوان یک سرنخ به ارتقا سلامت جهت  تشخیص خونریزی فضای زیر عنکبوتیه در اثر پارگی آنوریسم عروق مغزی کمک نماید . شدت درد با توجه به ظاهر بیمار و دیگر علائم و نشانه‌های او تا حد زیادی قابل بررسی  است. در صورت بروز چنین درد هایی حتما آن را جدی بگیرید و به دنبال تسکین آن با دارو های مسکن نباشد.
  • سردردی که شدیدتر از سردرد های معمول باشد. حتی اگر سر درد به حد بالایی شدید نبود اما نسبت به بقیه سر درد ها شدت بیشتری داشت باید آن را جدی گرفت و به پزشک معالج مراجعه نمود.
  • سردردی که به صورت ناگهانی شروع شده یا با زور زدن، سرفه، خم شدن و یا فعالیت جنسی بدتر شود. این گونه سر درد ها می واند خطر ناک باشد و سبب بروز عارضه های داخل مغز شود.
  • سردردی که با نشانه هایی مانند حالت تهوع و استفراغ دائمی همراه باشد.
  • سردردی که با تب یا سفتی گردن همراه باشد. اگر سر درد شما با تب توام شد حتما به پزشک مراجعه نمایید.
    سفتی گردن ممکن است ناشی از مننژیت ، پارکینسون و یا خونریزی به دلیل پارگی آنوریسم مغزی باشد. با این حال بسیاری از بیماران که از سفتی گردن شکایت دارند در حقیقت دچار اسپاسم یا التهاب عضله می باشند.
  • سردرد همراه با تشنج بسیار علامتی جدی بوده و باید حتما بررسی گردد.
  • سردرد ناشی از ضربه به سر یا پس از سقوط. در صورت بروز این اتفاق هر چه سریع تر باید تت بررسی و ارتقا سلامت قرار گرفت و آزمایشات لازم به عمل آید.
  • سردردی که با تغییر در بینایی، تکلم و یا رفتار همراه باشد. این گونه سر درد ها هم بسیار خطرناک می تواند باشد و باید جدی گرفته شود.
  • سردرد همراه با ضعف و یا تغییر در حس یک سمت از بدن از انواع خطرناکی است که باید به راحتی از آن عبور نکرد. این علایم می تواند نشان دهنده سکته مغزی باشد.
  • سردرد مقاوم به ارتقا سلامت یا تشدید شونده باید حتما بررسی دقیق شود.
  • سردردی که به دوزهای بالای داروهای مسکن (بیشتر از میزان توصیه شده) نیاز دارد. زمانی که سر درد با داروهای مسکن معمول تسکین نیابد علامت خطر است و باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.
  • سردرد ناتوان کننده یا سردردی که با فعالیت های روزمره تداخل دارد. خیلی از سر درد ها به دلیل اینکه تداوم دارند بر روند زندگی و کاری افراد تاثیر می گذارند که جای بررسی دقیق نزد پزشک معالج دارد.

تاثیر معالجات خانگی سر درد چه قدر است؟

باید دقت کنید که بسیاری از سر درد ها می تواند دلیل بیمار گونه داشته باشد و نشانه ای از بروز اتفاقات نا خوشایند باشد. لذا با توجه به سوابق سلامتی و سابقه قبلی می توان به پزشک مراجعه کرد. اما در بسیاری از مواقع این سر درد ها به دلیل خستگی ، تنش های عصبی ، قرار گیری در گرما و … است و می توان با روش هایی ساده آنها را مهار و ارتقا سلامت نمود.

معالجات خانگی سر درد

  • استراحت کافی و مصرف مایعات می تواند سر درد های ناشی از سر درد را تسکین دهد. خیلی از سر درد ها به دلیل شرایط حاکم است و در آرامش و استراحت رفع می گردد.
  • شناسایی و کاهش موقعیت های پر استرس می تواند از بروز سر درد های این چنینی جلوگیری کند.
    علی الخصوص درزمان هایی که فرد از تاثیر یک عامل استرس زای خاص در افزایش یافتن سردرد خود آگاه است.
  • در صورت وجود آبریزش بینی می توان با مرطوب کردن هوای اتاق به تخلیه محتویات سینوس‌ها کمک کرد زیرا گرفتگی ها در این ناحیه می تواند سبب بروز سر درد گردد.
  • مالیدن و ماساژ دادن شقیقه‌ها و یا عضله های پشت گردن و همچنین قرار دادن کیسه آب گرم روی این مناطق می‌تواند به کاهش سردرد کمک نماید.
  • استفاده از داروهای ضد درد تا حد متوسطی به کاهش سردرد کمک می کند. البته نباید بیش از حد و به مقدا زیاد مصرف گردد

افراد مبتلا به سردردهای میگرنی در بیشتر مواقع یک برنامه ارتقا سلامت دارند که به آنها اجازه می دهد در خانه بهبود پیدا نمایند . یک سری داروهای خاص نیز برای این افراد تجویز می شوند تا سردرد آنها را برطرف شود. دیگر داروها به منظور ارتقا سلامت تهوع و استفراغ به کار می روند. اکثر بیماران مبتلا به سردرد های میگرنی پس از استراحت و خوابیدن در یک اتاق تاریک و ساکت تا حد زیادی آرامش می کنند و سر درد های آنها تسکین پیدا می کند.

در آخر باز هم تاکید می شود که سر درد ها را جدی بگیرید و اگر علایمی مشاهده کردید که تا به حال سابقه نداشته است و یا شدت درد اگر زیاد بود حتما به پزشک مراجعه نمایید و با انجام آزمایشات لازم به درستی علت درد در این ناحیه حساس را کشف کنید. شاید بسیاری از این سر درد ها ارتقا سلامت راحت و غیر دارویی داشته باشد پس لزومی نئارد که با مصرف خود سرانه دارو های شیمیایی خودتان را در معرض خطر قرار دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *